Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Lacie EDmini delningpropblem

Lacie EDmini delningpropblem

Har en sån där komb USB/FTP server som funkat bra under 3 år. Nu har jag uppenbara sekretessproblem när man kör den som server. Jag kan inte ställa in mappar så att endast ett användarnamn kan ta del. Nu kommer hela diskens innehåll upp när man loggar på. Problemet är att ställa in rätt sökväg.
Det finns säkern någon kunnig på IS som har förslag. Blir inte klokare av manualen.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

låter ju som du har skapat en användare som har fått adminrättigheter
5.6. Shares Menu i manualen

eller att du har delat ut all , mediatyps
Hej Göcke, nej då varje användare har fått tilldelat rättigheter enl regler. Problemet är att jag inte kan ställa in en korrekt sökväg för de mappar jag vill dela ut.
har du katalogerna under en och samma huvudkatalog eller har du spritt ut dem
Annons
Har 5 kataloger på HD. Har funkat utmärkt förut men efter omstuvning av katalogerna vet jag inte hur man skall få till sökvägen till resp utdelad mapp
förmodligen , genom att ta bort behörigheterna till katalogerna och skapa nya
Redan testat.....återkommer när jag löst det. Tack för ditt engagemang Göcke.
PonGot , testa med att skapa en ny chare
om jag inte mins fel så skapas dessa när man installerar den
Picture
Movies
Music

och på vissa även en som de kallar public, för webb bruk
Göcke
Har aldrig haft några sådana chare. I USB läge loggar man in med ett litet Linuxprogram sedan kommer man in till HD som vad jag minns var helt ren förutom en Trashes. Jag har därefter via USB skappat 5 mappar, laddat över allt som jag i dessa. När det gäller användare så namnger man dom. Alt. är endast läsa eller läsa och skriva, dvs man skall endast kunna ladda ner eller om man har full behörighet ladda upp och deleta.
Detta har fungerat utmärkt fram till nu. Om jag namnger mappen FRIENDS så hittar man den vid FTP men man finner oxå de andra mapparna, vilket ju inte är meningen. Det var krångligt första gången oxå 2006, men man namngav mappen som skall delas ut och sökvägen dit. Det är just detta moment som jag inte får til,l men jag skall kontakta Lacie-supporten i morgon.
det jag menade är att du förmodligen redan står en våning upp i en delad
katalog, då blir alla delade under
Problemet löstes genom återställning och reset med EdminiUpdater 2.0 som jag uppdaterat disken med från v 1.6 år 2007 . Någonting har hänt med disken men nu är det inga problem att få till det med de 5 mapparna. Överst i sökvägen finns EDmini efter återställningen. Alla data som fanns på disken finns kvar efter återställningen. I manualen varnar man för att data kan raderas.
Supporten har ännu inte behagat svara men det är ju inget överaskande när det gäller Lacie

En annan iaktagelse som jag beskriv nyligen. När man skriver ett inlägg och vill gå tillbaka så blir Förhandsgransknings knappen från och man får kopiera och börja om i tom ruta. Flera som noterat detta?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem