Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Kylskåpsvatten

Kylskåpsvatten

Hejsan!

När jag öppnar dörren till kylskåpet så ligger det vatten i listen till dörren och det blir en halvcirkel med vatten på golvet som man stiger i och blir blöt om foten.

Detta har börja den senaste veckan och jag undrar om ni varit med om samma sak och vad som var felet då i så fall.

Det är ett bosch kylskåp som inte är allt för gammalt.
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jag vet...vi har nämligen haft samma problem..
Det beror på att det finns ett hål för avrinning av vattnet...och det hålet har proppat igen...du får rensa där då ovh då.
Så det gäller bara tt hitta igen det hålet, vilket säkert är olika för olika märken.
Ok, får kolla upp det.
Tack för hjälpen
Har du en avrinningslist med dräneringshål vid kylelementet?
Brukar finnas en avrinning strax under kylplattan/elementet kolla så det inte har satt sig något i det. Kör igen om böjlig ståltråd, eller om du har en smal slang så kan du blåsa å se om det blir rent,
Skulle du inte ha det så tyder det annars på att kylfunktionen börjar lägga av. Rådfårga en servicefirma, är det inte över 5 år så bör det täckas upp av mskinförsäkring i hemförsäkringen.
Annons
patrikke
Funkar kompressorn?
Om den gör det. Kör en avfrostning.
Har Du ngn frysdel i kylskåpet. En eller två kompressorer
Eller bara frysfack?

Övrigt:
Håller med föregående insändare. Men sedan ändå.....Se ovan...

Efter torrtorkning. Slå på kylratten igen, startar kompressorn? Brummar det svagt, då ska fungera. Kolla kondenskärlet invid kompressorn att det inte flödar över utan fungerar som det ska.

För att vara synisk, så förhåller det sig nog så här med dagens garanti/hållbarhetstid.
Komponenterna i t.ex. ett kylskåp är inte av bättre kvalitet än att de håller till strax efter det garantin utgått.Det är systematiskt uträknat.

Det är ett konsumtionssamhälle vi lever i och det måste hela tiden generera nya jobb ( trodde man). Men just nu verkar det som arbetsgivarna tar ev. övervinst i egen ficka. Utan tanke på konsumenten.



Ozzy, det där med inställd garanti tid vet jag om.

Kyl frys varmvattenberedare diskmaskin tvättmaskin samt vattenpump gick sönder inom en månad. Strax efter att garantin gått ut.
Spisen gick att laga genom att byta elsladden, även den inom samma tidsperiod.

Ska ta mig i kragen snart och kolla avrinningshålet.

patrikke
Vi får hålla tummarna att Ditt nuvarande kylskåp inte hamnar inom detta du räknade upp. Att en rensning räcker. Har själv råkat ut för detta.
Det är ju inte det första man tänker på just.

Fick anlita vvs för att rensa vasken i köket.
Drygt tusen spänn (inklusive reskostnad )
för ett tjugo minuters jobb.

Hej igen:)

Jag kollade vid avrinnings hålet och där var det en del "gocka"
Rensade rent där med en topps och nu håller jag tummarna att det är bra igen.

Slår vad om en hundring att det blev bra nu, patrikke
Emans, jag får inte slå vad för frugan...

Får avvakta och se lite senare när jag ska öppna dörren igen.
Torkade rent listen samtidigt som jag rensade hålet och det tar ett tag för vattnet att samlas i listen.

Annars är det ju en lättförtjänt hundring.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem