Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Att elda i kakelung

Att elda i kakelung

Eftersom det finns så många äldre på detta forum, så undrar jag om det är någon som kan det här med att elda i en kakelungn på effektivast sätt.
Hur man ställer in spjälet t.ex.
Antal svar på detta inlägg: 7
åkerby!

Äldre!! Här har du en. Jag är född bakom en kakelugn.

Men det var ingen höjdare. Jag lovar. Varmt och mysigt på kvällen. Svettigt fram på natten. Morgonen. Fy f-n. Iskallt!

Skall du dra igång en gammal kakelugn. Ring sotarmästare först. Det kostar.
Men då överlever du. Rökgaser. Sprickor i murstock. Varning!

Han vet hur du ställer in draget. Så kallade vi det.
jag fick detta som ledsnöre av mina morföräldrar

Raka ur all aska

Öppna fullt spjäll
Förvärm genom att tända tidningspapper

trava veden horisontellt
Mellan de nedersta träna
stoppar man tändmaterialet.

Stäng ena innerluckan till det är full
brasa , stäng sedan den andra.

Reglera spjället till hälften
när barasan har tagit sig.

och stäng spjället helt när du
inte ser några rester av glöd kvar

Jag instämmer med leiake,
mysfaktorn kan vara hög
men det är ingen lek.
Tack! Göcke för ett ordenligt bra svar på min fråga, och inte något jönnsande till svar.
Annons
åkerby!

He,he!! Jag skall vara lite elak tillbaka. Jönsande stavas med ett (n).

Jag bifogar en länk som visar hur farlig en felskött kakelugn kan vara.

www.alltomkakelugnar.se/elda-och-varda-din-kakelugn/elda-smart
åkerby

Sätt in en energikasett i kakelungen... Den är suverän!! Spara ved! 75% värme ta du tillvara. 4-5 inlägg per dygn!
Tack Leike för stavningskursen! även stort tack till länken om kakelungnar. Det var sån info jag efterlyste än en gång tack!!
ps, RÖSTA PÅ ROLF-GÖRAN BENGTSSON IKVÄLL....
Har ni en kakelugn och bor i villa, var rädd om den. Detta hände oss i lördags kväll efter TV nyheterna kl 21. Frugan går till diskbänken med våra kaffekoppar och hör ett sus under diskbänken, öppnar dörrarna och där sprutar det för fullt med varmvatten. Först av allt måste jag ju stänga av vattnet vilket inte är det lättaste när jag måste ta mig över tvättmaskinen för att nå kranen. Då visar det sig att den inte går att stänga av då armen man stänger med går i golvet innan det är stängt. Upp ut i snickarboden och hämta verktyg sen montera bort armen och stänga med en polygrip. Ni förstår hur det känns när det hela tiden bara forsar ut vatten i köket. Något för mig oförklarligt fel uppstod samtidigt med backventilen till värmesystemet så inte nog med att man fick vänta tills allt vatten i vattenledningarna inbegripet hela varmvattenberedaren runnit ut skulle ellementvattnet också ut. Ringa jouren och städa upp efter oss ja då gick nästan tre timmar, vi var slut och ville så fort som möjligt krypa till sängs. Det börjar svalna till och inte kunna elda i pannan, då är det inte något vidare, Men nu kommer räddningen i form av jag att sedan ett tiotal år monterat in en ugn i öppna spisen. Så där ser ni var rädd om all extravärme ni har, man vet aldrig när fan är lös.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem