Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Nya konstigheter

Nya konstigheter

Har två datorer, båda med XP Home + SP3 och när jag spelar upp en CD i den första datorn så fungerar det perfekt i Windows Media Player 11. Men samma skiva i den andra datorn ( också WMP 11) går inte utan det kommer en ruta som säger att jag försöker öppna en DAT-fil! Och då är det stopp.
Men den går att spela i VLC Media Player. CD med bild-filer går inte att få upp i Förhandsgranskning, men fungerar i VLC. Vad är DAT för något och varför blir det så konstigt på en dator men inte på den andra? Kan man göra något åt detta fenomen? Vad i den andra datorn gör att det blir DAT-filer utav t ex bilderna som från början är jpeg?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

rent generellt så är en fil med filändelsen .dat
en fil som bör innehålla data av något slag.

men den säger inte med vilket program som skall öppna det.
eller vad syftet med den är.

Många program skapar dat filer för sin egen skull, och är sedan inte användbara i andra samanhang.

att den hindrar dig att använda ett program, kan bero på att den filändelsen finns med i söklistan för det programet , men passar inte din standard för innehållet.
och att den filändelsen inte används i listningen på den dator det fungerar på.

kanske kan detta ge dig svaret på vad som kan ändra förutsättningarna.
DAT står också för" Digital Audio Tape".mao digital musik inspelning,(digital bandspelare.)

notkingcole , inte som filändelse i datorsamanhang, då står det enbart som att innehållet består av någon sorts data.

och de dyker upp i så många varianter så för att lösa det, måste man se dem i den miljö där de skapas, tex vid vidofilmer så använd de och i fotosamanhang. osv.
Annons
Göcke: Var hittar jag den söklistan du talar om??(jag vet inte det heller!)
hviktor , eftersom du säger att bilder inte visas också,
så högerklicka på en bild (.jpg) och ändra öppna med
och välj det program som du vill att det visas med.
fax-bildvisare är standard i XP

och försök se skilnaderna mellan de två datorena du har
när det är film kan det även vara en codec som saknas

och eftersom det fungerar på en dator men inte på den andra, så kan man ju mistänka att du har något mer program installerat i den som det fungerar på.
Ja, jag har testat att "Öppna med" både det ena och det andra programmet, men med samma resultat: Du försöker att öppna en DAT-fil! Och det går inte alls.
Jo visst har jag olika program installerade på de två, men från början hade jag bara Windows Media Player som "visningsprogram" på bägge, men eftersom det inte gick på en dator så installerade jag VLC Media Player och där funkade det.
Codec...Ja, K-Lite Codec Pack finns på båda.
Jag ska också säja att problemet började efter att jag hade haft ute brännaren (spelaren). Vet inte vad det skulle ha för betydelse?
med brännaren , brukar det finnas program man installerar, kan mycket väl vara ett sådant som gör skillnaden.
Det var inget med den bännaren vad jag kan komma ihåg.Kanske går att hitta på nätet? Får se en annan dag om jag kan hitta nummer och namn på brännaren,annars är det väl inte lönt att leta. Börjar bli sömnig nu.Godnatt!
Ja, nu är jag vaken igen och har letat som bara den, men hittar inget användbart. Enhetshanteraren säger att den här grejen (brännaren) fungerar korrekt! Då måste väl felet ligga någon annanstans? Men var?
Brännaren är Nvidia GeForce FX 5500A. Jag tycker att det verkar som om något omtolkar filerna från jpeg till DAT? Vad är det som tar emot informationen från brännaren?
Det var någon som sa till mig när jag var liten att "du har det bra som inte vet något!", men nu är det inte bra.

Nej, nu blandar jag ihop saker: Brännaren är NEC 3550A! Det andra hör till grafiken.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem