Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Trubbel med ADSL

Trubbel med ADSL

Hej!

Jag har stort trubbel med mitt ADSL.
Jag har f.n. Telia 8000. Mitt problem är att uppkopplingen dyker oftast på kvällarna. Det kopplar ned allt från varannan minut till någon gång per minut eller kanske var femte minut. helt oregelbundet! Jag har ringt till Telia och klagat och de säger att problemet är att "synkvärdet" är för högt på telestationen mot mitt modem. Att modemet precis klarar detta värde.

det jag kan göra, enligt dem, är att sänka värdet, antingen på download eller uploaden, vilket som nu felar.. resultatet av det blir ju att jag får mycket sämre uppkoppling, alltså lägre fart.

Ni som kan, är detta verkligen enda sättet? vad skall jag göra tycker Ni?

Jag börjar bli smått tokig på ADSL, vill ha fiber men det kan jag bara drömma om, eftersom jag bor så långt bort.

mvh Johan
Antal svar på detta inlägg: 7
Du får flytta närmare stationen,eller radio eller satellitlänk.
Men det är inte gratis precis.Good Luck.
Hej Johan jag sitter på samma uppkoppling dvs telia 8000 och det stänger ned sig precis som du förklarar.
Jag tycker att om nu teklia lovar en uppkoppling så skall man ha det för det är det man betalar för.
Telia borde skick ut bättre modem som klarar vad telia lovar.
Tack för att du ringde Johan för då slapp jag sitta i kö.

Mvh
Gaston
Attt den kopplar ned om och ni inte sitter med en dator igång eller router hela tiden så kan det vara så att leastiden på ip:t inte förnyas.

Och då kan ni läsa det som står i någon annan tråd som är ny om LF connection keeper och IC nånting.
De funkar klockrent.
Annons
Hej Gastom!

Jo precis, jag tycker också de borde kunna förse kunderna med modem som klarar hastigheten bättre. De föreslog i senaste dialogen att jag skulle köpa ett nytt modem.... men det känns inte heller så kul.

Det är lugnt, jag lär sitta i kö snart igen. jag vill bena ut i denna sak. För jag börjar bli lite irriterad på denna uppkoppling.

Hej Rob!

Fast jag behöver inte logga in varje gång. Det är bara att det kopplar ned hela tiden. Det är liksom väldigt oregelbundet...
min dator står på hela dygnet runt, antingen laddar ned saker eller så surfar jag med den.. så den är ständigt aktiv, men på vissa kvällar så dyker allt hela tiden. Antar att det har med stor belastning på användare också att göra, eller?

Mvh Johan
Hade samma problem ett tag fast jag hade inte telia men i alla fall. Efter telefonkö sa min internetleverantör att de var fel på mina synktider och jag prövade runt en massa utan att något blev bättre.

Efter ett par månader hittade jag felet mest bara av en slump. De oregelbunda avbrotten betrodde på, som rob sa, att något inte kunde uppdateras typ leastiden eller ipadressen (vi hade dynamisk ip). Felet jag hade gjort var att av misstag ha forwardat den porten från vår router till min dator som den kommunikationen sker på.

Mitt tips är att om du sitter bakom router stänga av alla portforwards och se om det funkar bättre då.
hmm ok.. men då fattar jag inte varför det inte hoppar upp och ned konstant? jag har samma portforward hela tiden.. ingen skillnad dag som kväll..

fattar fortfarande problemet med "tider" och sådana saker.. vad menar ni med det??

Mvh Johan
Såg att jag endast har 4 portforward... msn, DC, Bittorent och ftp

mvh Johan

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem