Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ljudet funkar ej

Ljudet funkar ej

I går blev det tyst i högtalarna ....suck ... (har ju funkar i flera år)
har försökt att kolla så ej ljudet är avstängt mm med vad jag förstår ser de helt ok ut ... vidare har jag testat med andra högtalare men inget hjälper. Nu tänkte ja be om hjälp från alla er duktiga här om råd/hjälp om man kan testa sitt ljudkort på nåt sätt.
Ljudkortet heter: SB audigy Audio [BC00]
och jag kör XP.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Gå in i Enhetshanteraren
Se om ljudkortet är aktiverat eller inte.
Se om det går att felsöka på plats och laga ev. fel.
I Enhetshanteraren står det att enheten fungerar korrekt. Har även gått igenom Felsök... för enheten men utan att hitta nåt ...
Det finns möjligen inget program som kan felsöka om det är nåt fel på ljudkortet?
Hade ett så´nt kort i min förra dator och hade ibland samma problem. Se till att "digital" inte är ibockat samt pröva "restore defaults" (i kortets panel).
Annons
Testa med att gå in på kontrollpanelen/ljud och ljudenheter och välj fliken som heter "Ljudenheter". Kolla där om standardenheten är inställd på namnet för ditt ljudkort.


Blessings

LuckySwede®
start/kör
skriv dxdiag och tryck enter
så får du upp en test av ljudkortet mm och kanske några felmedelanden
Göcke, när jag kör dxdiag så får jag fram följande under ljud-fliken i anmärknigar:

Testresultat för DirectSound: Fel vid steg 19 (Användarverifiering av programvara): HRESULT = 0x00000000 (Felkod)

Nu är frågan vad man skall göra för att åtgärda detta...


paxo, var skall man hitta det du tipasde om:
Se till att "digital" inte är ibockat samt pröva "restore defaults" (i kortets panel).
laq , vi får se vad paxo har i svar, för det är säkert ett bra val att testa.

annars så är kanske en ominstallation av drivrutinerna för judkortet
en väg ur det.
laq, man dubbelklickar på ljudkortsikonen nere till höger. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut, man har en massa mixerval och diagnostics, men någonstans där finns en bockruta för digital only samt en knapp för restore defaults.

Lycka till!
Tack för tipset paxo, men jag har ingen ljudkortsikonen nere till höger, kan den finnas på fler ställe frågar en novis?
Det kan det. Start->Program->Creative och se vad som finns i sidomenyn. Borde vara "Inställningar" eller liknande.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem