Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Varning för Spray Bredband 8000

Varning för Spray Bredband 8000

Hej!
Jag vill varna för Sprays ADSL 8 Mbit/s-abonnemang (Spray Bredband 8000). Jag har haft detta abonnemang sedan 3/1 och testat hastigheten massor av gånger och på olika tider på dygnet med TPTEST 3.12 (finns att hämta på Konsumentverkets hemsida http://www.internetit.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=746
) - högsta uppnådda hastighet: 5,39 Mbit/s. Jag har kontaktat Sprays support via mail, men de behagar inte ens svara.
Så välj någon annan leverantör.
Ni som är tillfreds med er leverantör kan väl ge råd.
Ha det gott!
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

CG:

Ja någon gång kommer man säkert upp i det.
Men man skall ha klart för sig att när man surfar runt på nätet är man aldrig uppe i mer än max 2mbit.Kanske om man är ensam på en server som inte är så välbesökt.
Det finns ju många flaskhalsar på internet, vissa servrar begränsar ju också bandbredden man får till att ladda hem saker.
Hastigheten är mer till för att få snabba nerladdningar peer to peer eller kanske eller en ftp server.
Man kan tydligen göra virtuella tunnlar som tar en direkt till en server eller dator.Då kan man ju komma upp i maxfart.
Men jag är ingen expert,bara vad jag själv har fått reda på.

Att sälja 10mbit till folk som bara surfar och gör bankärenden är ett stort overkill.Som att moster greta har 300hk i bilen fast hon aldrig kör över 50km/t och endast på söndagar.

Jag har Tiscali via Stadsnät. De levererar inte heller utlovad hastighet just nu, de säger att de håller på att uppgradera.
Får väl se. Däremot skickar de inga räkningar,jag finns inte säger de när jag ringer och ber om räkningen.
Har surfat gratis på 10mbit i 9 månader nu.
Har haft dator sen 1996,och har varit kund hos åtskilliga
operatörer.Med gemensam nämnare,kan jag påstå att dom är lika
dåliga allihop.Dom är så måna om att skaffa kunder,att kvaliteten
blir åsidosatt.

Märker du att belastningen är hög,så stäng av "skiten",och gå
och lägg dig.Det har räddat mitt nervsystem.

Ligger det helt nere,skit i och ring.Det spar nerver.

BBB,skall ju vara bäst,säger min polare,men nu har han tystnat
oxå.He,he
Citat SvD.se - angående "Sifoundersökning med bredbandskunderna" :
"Minst antal nöjda kunder har Spray, enligt undersökningen. Knappt varannan ansåg att Spray uppfyllde sina löften."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9041511.asp
Annons
Har haft dator sedan 1990 men internet skaffa jag ca 1993, och har provat många operatörer igenom åren precis som Leif och de som har varit absolut stabilast har varit telia. Men de är inte biligast så ska man ha bra pris och stabilitet så är det nog BBB som gäller.
Hum...jag kan bara tillägga att byt för guds skull INTE till Bredbandsbolaget

DÄR kan man verkligen bli illa behandlad och bemött som kund!!!
hastigheteh är det inte, oftast så stort fel på men attityden mot kund.
Bytte och höll inte på att bli av med abonemanget hos dem!!!!

AKTA ER!!!! //Babsan
PC hemma sen 93, internet hemma sen 94 och olika internetleverantörer genom åren bl.a. Telia, men de var inte speciellt bra under den tiden jag hade dem... Dålig support var det dessutom (och som sagt de visste att ta rejält betalt).

ADSL sen 1/7 2004 (bor så till så det var först då)... och varför det blev Spray minns jag inte - antagligt gratis modem och anslutningsavgift... visste väl inte bättre.

Men, men av alla svar jag fått *tack tack* så ska jag väl tolka det som att jag ska vara nöjd med min hastighet, antar jag. Men jag upprepar från mitt första inlägg - supporten är inte alltid så bra, de har svårt att svara på mail t.ex..

Ha det så bra alla! Nu ska jag ta med doggarna på promenad - i sooolen! Längtan efter våren är stooor!
Vi hade gott kunnat ha kvar en leverantör till allt som har med transmission att göra, men det är ju klart vi konsumenter tror ju på reklamen att allt blir bättre med fri konkurrense.
Det vi har sett nu är ju att man skall jaga runt
och lista priser , höra andras utlåtande och sedan ialla fall bli missbelåten, för att därefter sitta i telefonköer och aldrig komma fram. Vilket slöseri med tid och andra resurser det är.
Alla har ju inte sådan tur som Janne R som kan surfa runt utan att finnas ;) hoppas att det inte blir surt efter.

Tänkte att jag kan ge min syn på BBB, jag har haft det sedan mitten av 2001, i början när det var helt nyinstallerat här i området var det en del nedgångar av nätet men nu minns jag knappt när det var något sådant senast. De få gånger jag behövt ringa t.ex. support har jag mötts av mer eller mindre kompetenta människor, ibland får man nästan förklara för dem hur de skall göra för att se vad felet är =D Men ibland når man riktigt klockrena människor som verkligen kan sin sak, det bör ej förglömmas.

Förra året bytte jag även till BBB sk. "IP-telefoni", har inte varit några som helst problem förutom när åskan slog ut typ alla telefonidosor i hela Växjö samt att deras switchlokal började brinna, men då var det bara att skicka in ett brev och kräva ersättning och vips så fick man surfa samt ringa gratis i 1 månad vilket jag tycker var rätt schysst kompensation. Telefonidosan var det bara att åka ner deras återförsäljare här och byta ut, enkelt och smidigt.
*Ler* Ja, Göcke det börjar bli för mycket nu... el, tele, internet, mobiltele... håller med - tröttsamt och tidskrävande...

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem