Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Säckerhet kort

Säckerhet kort

Titta på efterlyst i går om kort bedrägerier ,någon sa man kunde radera de 4 siffrorna på baksidan .... för att försvåra för skojarna komma över kortet ,dom fota både fram å baksida, med mobil.. sen till nån kompis som via internet kolla om kortet fungera .TILL FRÅGAN kan man ta skrapa bort siffrorna på kortets baksida ? Vad händer då ?
Antal svar på detta inlägg: 7
vad användeer du siffrorna till nu, effter du har använt dem en gång?
Jocke458
Det är kontrollkoden dom menar man kan skrapa bort. Det är dom tre sista numren som står på kortets baksida. Men innan du gör det så memorera eller skriv upp det på ett säkert ställe.

Göcke
Man använder inte det numret bara en gång. Varje gång du handlar på internet så måste du ange dom 3 sista siffrorna annars går inte köpet igenom.
Hassez , det var det svaret jag ville få med. Tack!
Annons
Förlåt Göcke min fråga kom lite sent efter...Jag önskar att Göcke kunde svara i klartext. Dom siffror som finns på baksidan har jag använt en eller annan gång vid inköp på Internet från bla. inklub, som jag bedömde som ett säkert inköpsställe. Jag gjorde det lite motvilligt och har principiellt slutat med sådana inköp. Min fråga är, har siffrorna någon betydelse vid övriga kortköp, Tex. Varuhus apotek spelbutiker osv. då man betalar med kort?
Svaret är nej. Man läser bara magnetremsan eller chipet
PerAsk:
Ok, då kan man ta till sej Hassez svar...
Tack för svaren ,,,Men om det så lätt som att tömma ett konto bara med hjälp av numren bak å fram måste systemet va fel eller hur ?Ja lämnar aldrig från mig kortet om ja ute ......bättre ha kontanter ..

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem