Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fiskodling

Fiskodling

Fiskodling
Har sett två tv-program angående fiskodlingen i Norge och i Chile, det va minst sagt upprörande, att se hur fisketrålarna ”dammsög” havsbottnarna, för att sedermera tillverka miljontals ton med utfodring. För att producera ett kilo lax krävs det ungefär 3 kilo av viltfångade oljerika fiskarter såsom sill, tobis, sardin och makrill. Dessa fisksorter bokstavligen sugs upp ur våra hav, något som rubbar balansen i ekosystemen.
Men nu till det primära, har någon märkt så nyttigt det har blivit med fisk nu för tiden, särskilt för ungdomar i tonåren???!!! Det är inte konstigt att man vid min ålder känner sej förståndshandikappad…visserligen åt man väl gädda eller abborre och gös, men odlad lax det fanns väl inte när jag va tonåring tror jag. Jag påstår att nu görs det fiskreklam direkt till ungdomen och kanske även till en och annan vuxen som i hopp om ska tro att det ska gynna vårt intellekt???!!! Fiskefabrikörerna har verkligen utvecklats i både tillverkning och framtidstro. För min del så håller jag mej till traditionellt fiskande av gädda abborre och gös, men visst det händer att det blir en och annan fisk över disk. Jag skiter numera i mitt intellekt, jag anser mej inte lida…
låf
Antal svar på detta inlägg: 3
lasse940 , risken med gädda är att vi fiskar ut den , om man får tro de som vet. fritidsfisket är ju största orsaken att de minskar i östersjön säger de.

förmodligen så kommer vi inte ha några fiskar kvar i haven om några tiotal år.
med den rovdrift som redan finns idag.
Göcke, vad säger du om detta? (Gå gärna in på Kil´s kommun...) Gäddfestival i Frykensjöarna. Det är en maffig syn när Gäddfestivalen startar och alla båtar drar iväg för att hitta bästa fiskeläget. Det är 180 upp til 200 ekipage som deltar. Nästa år firar Gäddfestivalen 15 år.
- Ja då kan deltagarna räkna med att det märks, säger Stefan Östlund utan att avslöja vad som är planerat. Segrande laget (2008) Team Turesson från Karlskoga drog upp 26 kilo gädda och fick för det en aluminiumbåt och trailer värda 55 000 kronor. Tävlingens största gädda vägde 8,9 kilog och fångades av Team Trassel.


Låter som en folkfest. där skulle man vara med.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem