Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Blommig Falukorv

Blommig Falukorv

Vad gillar ni falukorv?
Då menar jag den riktiga äkta falukorven och inte några magra taniga i ett plastkinn som knappt går att bryta förrän man dött av hunger.

Själv är jag en storälskare av just falukorv. Man kan variera tillbehören i det oändliga.

Fram med några recept som just DU tror du är ensam om .
Dela gärna med dig av dessa läckerheter................

http://www.youtube.com/watch?v=GnuCloaGCpQ


Mvh
Ozzy
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Jag kan tipsa om en jättegod falukorv, nämligen KonsumVärmlands falukorv. Den smakar som förr, va´ det en Stockholmare som påstod... och det vill inte säga lite...Långt in på -50-talet hette den Kil´s falukorv, då va det klass på falukorven. Men när Scan tog över verksamheten i Kil då försvann den goda smaken på korven. Många av dom som Scan bortrationaliserade började således på KonsumVärmlands charkuteri i Karlstad. Men tyvärr kan jag inget recept på denna av oss värmlänningar älskade falukorv.
Förlåt jag glömde recept med falukorv. Ugnstekt ring snittad sötstark senap, stark riven ost, och chaminjonstuvning som blandas ut lite, serveras med potatismos och riven morot. Jag tror att vår falukorv sällan eller aldrig behöver tillsättas av vare sej bacon eller annat för smakens skull...
lasse940 km/h
Nu börjar det visst lukta mat i näsborrarna. Välkommen lasse.
Fint recept du bifogar. Men du frestar med en korv man inte kan få tag på.
Aj aj.

Jag själv gör ofta detta.
Till Recept;
Smöra en form. Strimla morötter och purjo Julienne, skiva därtill charlottenlök. Blandra detta med tomatkross och hackad tomat för att få det lite matigare. Tillsätt lite vatten lätt smaksatt med en grönsaksbuljongtärning.

Lägg falukorvskivorna på längden i mitten lite omlott. Smeta på den senapen som Ni gillar bäst. Lägg grönsaksröran på sidorna i formen. Strö över lite ströbröd på korvskivorna med lite gratängost. Se till att det inte blir för lite vätska. Grönsakerna ska liksom småputtra i den runt korven.
In mitt i ugn 225° i ca 20-25 minuter.

Serveras med pressad potatis. och ev en äppelsallad. ett par krispiga salladsblad förgyller anrättningen ytterligare.

Smaklig måltid.
Vet ej om detta recept ingår i den digra samling som visades förut här. I så fall är det en ren tillfällighet. Har själv hittat på detta vid genomgång kylskåpet "du tager vad du haver"
Annons
Ozzy...gör det något om man tar kopia på receptet, jag lovar att inte sälja det vidare...tummis. Tänk hur det kan vara, med falukorv finns alla möjligheter...Jag måste testa detta recept...
lasse940 km/h
Var så god tag en kopia. Det är meningen. skulle du till äventyrs får det sålt kan du väl ge mig lite roalty

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem