Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Invertersvets

Invertersvets

Hej på er!
Jag undrar om det är någon svetsfantast här?
Jag är lite nyfiken på en invertersvets som finns på swedol men eftersom jag är helt novis på det så drar jag iväg en fråga här.

Vad kan man svetsa med en sådan, jag tänker i första hand svetsa ett fäste på en bakaxel som är i 3mm plåt.
jag har svetsat med en urgammal transformatorsvets förut och det bränner mest hål för mig.
Det finnns tig tillsatser att köpa till invertersvetsarna, är det något att ha?

Frågorna är många som jag har men börjar med desa få se om det är någon svetsare som orkar svara.
Antal svar på detta inlägg: 5
Vad är det för skillnad på invertersvets och transformatorsvets??
PerAsk , förmodligen är det en modernare form att styra ström/spännings-flödet i en invertersvets, och då borde det vara lättare att svetsa

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svetsning
Om jag inte är ute och cyklar igen nu så har du växelström på transformatorsvetsen och likström på invertern, invertersvetsen kan man även köpa en tig tillsats åt.
Annons
Hmm, som gammal svetsar kan jag bara säga att din gamla svets nog fungerar bra till det du vill göra ! Bränner det hål har du för hög ström eller gamla pinnar ?!?!? Ta ett par bitar lös plåt och öva på föst, det är inte lätt med den typ av svets du har, och pnnarna måste vara färska.
Det var länge sedan jag svetsade med transformatorsvetsen, och det var i avgasrör och liknande som var väldigt tunna i godset.

Jag blev intresserad av invertern pga att det finns tig-tillsats att köpa til den, och jag har fått för mig att det blir bra.

Tradera har några "kinasvetsar" med tig och kanske en sån vore bra?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem