Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Formatera

Formatera

Hej på er. Jag skulle vilja formatera om min hårddisk. Ska man spara allt man har på hd innan. Jag tror att jag skulle vilja göra det. Men hur gör man, ska man köra ner allt på skiva, op system och hela klabbet. Och framför allt: rent praktiskt hur ska jag göra.
Antal svar på detta inlägg: 8
En dum fråga , varför formatera om ???

Om du gör det så får du installera om OS och allt, samt validera microsoftgrejorna.
alternativ är att göra en ny image på disken som du sen läser tillbaka.
då är du upp and running efter ett par timmar.

alternativ två är att du arkiverar allt du vill spara och radderar allt annat i enlighet med att formatera om och installera om.
Haha chrysler. "jag vill formatera min hd" hmm har du gjort detta en gång utan å spara nåt eller göra som Göcke föreslog så kommer du aldrig på denna idé igen. Funkar allr som det ska så finns det ingen anledning å formatera min vän. Strular det å det inte finns nån annan utväg, ja då måste man.
Lycka till å ha det så kul.
Om du nu vill formatera, så innebär det att du får installera om hela op-systemet. Det är det som är vitsen.

Du måste då ha någon skiva med Windows eller om detta ligger på någon partion på hårddisken. Då kör man därifrån.

Spara allt som du vill spara. Dokument, bilder mm.

Se till att du har alla drivrutiner som behövs, innan du gör något mer.

I med Windowsskivan och starta om datorn. Välj att köra från cd och följ instruktionerna.
Kör en ny installation av windows, inte reparera.
Sedan kan du välja om du vill radera den partion som finns. Du följer instruktionerna och sedan installerar du windows enl instruktionerna på befintligt utrymme och väljer därpå formatera.

Sedan är det bara att klicka ok några gånger tills det är klart.
Sedan får du se till att uppdatera alla drivrutiner som saknas.
Bildskärmskort, ev ljudkort, nätverkskort mm.
Se till att brandväggen är aktiverad och låt datorn uppdatera sig till SP3 är klart innan du börjar installera om alla program.
Annons
Tungt jobb att formatera. Ominstallationer till förbannelse och sen den vilda jakten på drivrutiner som aldrig verkar vilja ta slut. Sen ett hundratal uppdateringar från Microsoft.Usch och fy.
Ja det är lite jobbigt. Speciellt om man lyckas sabba allt direkt, vilket jag gjorde för ett tag sedan. Blää
När man formatterat om och lagt in alla drivisar, program och uppdateringar man vill ha så kan det vara en bra ide att göra nån form av image att bränna ner på dvd/ cd, då blir det inte lika tungt nästa gång man känner för att göra en omformattering. Jag brukar använda ett program som heter Norton Ghost för detta.

Foton och filer man vill ha kvar bör man göra regelbunden backup på utifall att nåt går sönder. Har tex mina bilder på en extern hdd, på en lagringsplats på nätet + att jag bränner på dvd. Känner mig hyfsat säker med mina bilder på detta vis.
Efter att ha läst era tips så tror jag att jag ger f-n i att formatera, det verkar för jobbigt, det finns annat kul att syssla med. Men det är kul att slänga ut en fråga på forumet, jag är inte så van datoranvändare så man lär sig mkt här på forumet. Bra att så många vill dela med sig av sina kunskaper. TACK
Godmorgon chrysler.
Det gör du rätt i, får du problem i framtiden så är du alltid välkommen tillbaka. Jag önskar dig en bra dag och en trevlig helg.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem