Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vart ska jag vända mig om min mamma

Vart ska jag vända mig om min mamma

Min mamma bor sen ca ett år på ett äldreboende o det har fungerat bra , men det finns lite saker som jag är fundersam över .
Hon har nu blivit lite sämre och läkare är inkopplad men jag tycker han är för hård och har väldigt lite förståelse för mammas situation , jag har träffat den läkaren förrut och jag menar inte att klaga på honom men jag tror inte han har så mycke expertis på människor som är gamla min mamma är 80 och hon har lite dementa problem osv .

Jag sitter nu i en sitts där jag inte vet så mycke och enbart förlitar mig om den informationen jag får från personalen osv men jag märker väldigt snabbt att det är bristfäldigt , vart kan jag vända mig med mina frågor nån som är oberoende och inte har nån direkt ställning till kommun och landsting även försäkringskassan snarare kanske nån förening eller så .
Jag vore jätte tacksam för all hjälp i den här frågan då det börjar bli väldigt mycke för mig , och det är svårt att nysta upp i kommun landsting ansvar .
Tackar på förhand
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Hej.ja de borde kanske vara patientnämden,på ditt sjukhus, dom kan hjälpa dig..de e oberoende från behandlande personal o sköter patient frågor..hoppas de ordnar sig..i varje fall vård o behandlingar på sjukhus o fristående läkare osv..tips o råd vart du ska vända dig får du annars av dem garanterat..hoppas det går bra..
ring bara växeln på ditt sjukhus så kopplar dom dig..glömde säga det..
Tack så mycke för svaret , ska ringa och kolla det på måndag för jag gissar på att det inte finns nån på patientnämnden under helgen .

Finns det nånstans man kan vända sig som anhörig där man kan få hjälp just när det gäller demens o så , jag är ensam med min mamma och känner mig helt vilsen i många frågor , visst vet jag att jag kan ringa runt och fråga men nu för tiden få så har jag så lätt för att bara känna mig dum när jag undrar över nåt , jag gissar på att det har blivit för mycke av allt och som sagt det är hårt när man är själv och får fixa med allt , jag har ju ett eget liv oxå barn och det är fullt upp me det med . Det hänns verkligen som att jag inte räker till allt blir halvt gjort och det är svårt att veta vart man ska vända sig utan att det blir nåt krångel eller problem .
Jag har till och med en brevbärare som skäller ut mig utan att han har rätt till att göra det för det är han som gör fel . Kan det bli mer !? * nu skrattar jag faktskt lite åt *elendät*

Annons
Ja Bea det är inte lätt att se sin mamma försämras!

Men på hennes äldreboende har hon en kontaktman!
Har Du talat med henne?

Du nämner att Din mamma är lite dement.
Tag kontakt med dementföreningen!

Det finns en i Trollhättan,
Ring och tala med dem. Jag kan skickar tele och e-post till Dig!
Om jag får din e-post adress!
Bae!!! Du kan själv gå in på Google,
Sök: dementföreningar Västra Götaland,
så får Du adress och e-post till dem!!!!
RÄTTELSE!!!

Det heter DEMEN_S_föreningar inte DEMEN_T_!!
God kväll pensionär , jo då hon har en kontaktman och andra känner oxå till henne och även mig jag är hos min mamma minst en gång i veckan och man når mig alltid på telefon antingen mobilen eller hemtelefonen , som idag fick jag komma med kort varsel då mamma hade blivit sämre .
Då kommer vi till det här med kontaktpensionen jag har pratat med henne och även sköterskan och annan personal dom vet att dom ska ringa mig när det är nåt som inte riktigt fungerar och vissa saker har dom sagt till mig och vi har hjälps åt med det så att det ska fungera så gott det går , men nu kom det fram lite andra saker när läkaren vad me som personalen tyckte hon hade blivit sämre på men det är sånt jag redan hade pratat med dom om tex att hon inte har nån matlust det alaremerade jag om för flera månader sen jag tror till och med att det va i sommras men ( citerar kontaktmanen) " hon äter så bra inga problem " sen efter några månader så höll väl kontaktmanen med om att hon åt lite sämmre men det va nog tandprotesen så då blev det att åka till tandläkaren men jag sa hela tiden att det hade inte me det och göra , och så va det ju det har inte me det fysiska att göra i alla fall inte så mycke .
Jag skulle kunna skriva hur många exempel som hels men det gåer ju inte , hoppas på att jag har gjort mig lite förståt det här är så väldigt jobbigt för mig .

Jag ska ta och Googla och försöka ta kontakt med dom hoppas bara att det är bra människor för jag orkar inte med elakingar .

Tackar för svaren , nu ska jag försöka sova .

Hej Bea. Hoppas du kunnat sova på saken. Hur många sådana fall har vi inte läst om i tidningar o sett på TV. Verkar som om media kommer in så ordnar det mesta sig. Men man får vara stark som anhörig . Första steget är nog ändå demensföreningen. Stå på dig mvh Rutan
Hej rutan och alla andra , jo jag vet att det har stått mycke om sånt på sista tiden men jag trodde inte riktigt att det skulle drabba oss iom att det är ett ganska litet ställe och dom flesta är insatt i dom boende , men men det har väl med nerskärningarna att göra ( den ena handen vet inte vad den andra gör) och så blir dom som behöver mest hjälp drabbade ..

Jag ska kolla upp lite föreningar och tackar alla för hjälpen .
Ha en trevlig lördag
Hej igen Bea!
Hur har det gått för Dig och Din mamma?
Fick Du någon kontakt med demensföreningen i Trollhättan?
Var de till någon hjälp?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem