Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Nån målare på IS ?

Nån målare på IS ?

Kan man börja måla ett garage ,,så snart det är + hela dygnet --är en olje färg å akrylat färg --- tvättar för hand med varmt vatten å Yes diskmedel-- som ja hört målare säga är lika bra som dom målar tvätt medel som finns .....tackar på förhand ....
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Även om jag inte är någon utlärd målare så skulle jag inte tvätta med Yes. Det är ett diskmedel som innehåller mycket fett (fett löser fett) och lämnar en fetthinna efter sig. Det finns bra alternativ i fackhandeln som är mindre miljöovänliga än gamla tiders målartvätt.
Vad det gäller temperaturen så är det bra om det är några grader över +, men det ända som påverkas är egentligen att färgen tar lite längre tid på sig att torka om det går under 0 på natten.

Lycka till
/B
Jag är inte heller någon målare. Men efter att ha målat mitt uterum tre ggr och ett ytterförråd två ggr. Jag har hela tiden använt mig av "Olje-täcklasyr" Spädes med lacknafta. Vad gäller tvätt av fasad ute. Låt inte snålheten bedra visheten. Använd en riktig målartvätt. Jag tror man kan späda 1 till 10. Ta en långborste och skrubba. Spola rent med kallt vatten och lufttorka.

Vid köp av färgen. Fråga att det har mögelskydd. Eftersom du ska tvätta, så har det väl varit målat förut. Annars måste du grundmåla med en färg som passar. Fråga i butiken.

Akrylat är nog bra. men jag skulle inte använda det ute. Visst vattenburet är lättjobbat. Men man måste veta att färgen biter in i träet. En akrylat har jag för mig lägger sig som en hinna. Men de har säkert blivit ganska likvärdiga.

Vad jag lärt mig är detta. Det är grundarbetet som är viktigast.

En Olje-täcklasyr kan du få i önskad kulör. Även penseln är inte minst viktig.
Det bör vara minst +5° i luften


Nästan alla målar med akrylat nuförtiden, vad gäller målningen så skulle nog jag göra borsta och tvätta av garaget med målartvätt snart och sedan vänta till iallafall mitten på maj innan jag målar för att vara säker på att inte måla in nån fukt.
Annons
Emans
Visst. Men träet måste kunna andas. Jag vet ett exempel där färgen såg ut som nymålat. Men så trycktes en mejsel in i träet och det visade sig att under den fina ytan var träet helt genomruttet.
Så det du säger om att inte "måla in fukt", är nästan viktigast av allt.

Jag kan inte förstå hur man kan måla med akrylatplastfärg överhuvudtaget, som ozzy påstår det lägger sej som en hinna ovanpå och hindrar träet att andas!!!! För min del är vattenbaserad täcklasyr (Demideck täckfärg) det absolut bästa, gäller både för rengörning av penslarna och inte minst för miljön, man står ju mer eller mindre med näsan i målarburken hela tiden
man jobbar???!!!. Man ska heller inte tro att det räcker att måla en husfasad en gång för alla, om man mot förmodan skulle använda plastfärg...
Bra och inte bra färg
Allt ska visst vara vattenbaserat i dag. Ur miljö och egen näsa är det helt ok.
Bra för målarna och deras närminne.. Men även ur bekvämlighets-synpunkt.
Jag har själv en yngre bror som är målarmästare. Hans närminne är verkligen kort.
Men det lilla jag målar får det vara Olje-täcklasyr.
Jag har ändå dåligt minne, så det kvittar. Ur miljösynpunkt. Det som blir över går till återvinnings-centralen (Gifthyllan)

Men förrådet och pensionärskuvösen är fräscha och fina.

Kunde inte låta bli vad gäller miljögifter
Snart kvittar det hurMiljömedveten man än försöker vara.

http://nyhetskanalen.se/1.918941/2009/03/31/miljogifter_i_manga_gronsak
er
Tacka vet jag den gamla hedliga rödförgen,som man tillagade själv.

Dagens färger håller inte måttet!! Miljöpåverkan,eller dålig färg?
Barnmaten helt fri
Samtliga 44 prover på barnmat var helt fria från rester av bekämpningsmedel.
Aj aj...då är det väl dags att börja om från början då???!!!
Thomas2. inte nog med hederlig rödfärg, den luktade gott...friskt...rent, man blandade grönsåpa vatten och färgpulvret i "stora" trätunnor, man va ju "liten" på den tiden...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem