Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

Piano eller Dragspel?

Piano eller Dragspel?

Hej!

Jag har funderat på att börja spela Piano eller Dragspel.. Men jag vet dock inte vad som är svårast respektive lättast.

Vilket instrument är lättast att lära sig spela, Piano eller Dragspel?

Vore så tacksam för svar! :)
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

De är lika lätta att lära sig!
Men vid 93 års ålder bör Du inte
belasta axlar och rygg med ett Dragspel!
Välj Piano!
Allt är ju relativt men jag hade satsat på piano. pappa spelade dragspel å jag har spelat elorgel å då provade jag att spela dragspel å det va rysligt möe å hålla reda på. du ser ju inte så bra vad du gör på ett dragspel.
varför inte prova spela cittra istället
Annons
eller lägg ned och köp en vanlig gitarr i stället
Oh, Jag glömde att fylla i ålder ,
Jag är 17 år, så det blir inga problem med att belasta mina små axlar med ett dragspel , ;)
Det flesta säger att piano är enklast, men det tar sån stor plats! Och man kan inte ta med sig det, om man nu inte har ett elpiano som åtminstone är lite lättare att ta med sig. Fast jag skulle nog föredra ett riktigt fint klingande piano istället för ett elpiano.
Vet någon vad som är dyrast, elpiano eller ett piano (kostnad: avhämtning och stämning) ?

Nej, det har du nog helt rätt i Jigsaw. Men man får nog ta och lära in sig vart alla knappar och ting ligger på dragspelet, så blir det nog inga större problem, förhoppningsvis. ;)
Jag föredrog pianodragspel och knapparna har det inte varit några som helst problem med. Dragspelet är bättre hanterbart än ett stort piano tycker jag, dragspel kan man ta med på olika evenemang, det uppskattas alltid hur dåligt man än spelar...
Jag glömde berätta att min första låt jag lärde mej va´ Inatt jag drömde något som...
roszei, jag förstod att de 93 åren i Din profil,
var ett skämt! (Ditt födelseår)
men kunde inte låta bli att nämna det!!

Val av instrument beror lite på både kassa och utrymme!
Ny-priser för Piano mellan 30- 50 tusen,
Dragspel mellan 5 -10 tusen!!

Men man kan säkert hitta bra begagnade både Piano
och Dragspel på "Nätet" !
Här är ett tips.
Gör som jag, välj ett Keyboard elektroniskt. Då kan du ställa in vilket instrument du än vill traktera. Dragspel eller piano är bara ett par knäpp borta. Mitt Keyboard kostar strax under tio tusen kronor.
Då är det anslagskänsligt. Känns och hörs som ett riktigt piano, eller orgel med om man vill spela det.
Pianon går som bortskänkes på blocket emellanåt.
Fast antagligen står de på 104,e våningen och hissen är trasig...
Sedan ska de stämmas också, det kostar säkert flis.

Vad är du intresserad av för musik då?
Det kanske spelar in i ditt val av instrument.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem