Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Tappad hårddisk

Tappad hårddisk

Jag har idag installerat Vista på min dator istället för XP pro. Nu visar det sig att hårddisken D: där alla mina bilder och dokument sparas, inte hittas av Vista.

Jag har varit inne i diskhanteraren och där ligger hårddisken D som hårddisk 1, dynamisk disk, men är inte aktiv.
Det alternativ som finns är konvertera till standarddisk, men om jag nu gör det så försvinner väl alla mina filer??
Antal svar på detta inlägg: 6
Förlåt om jag sabbar din tråd men varför i herrans namn byta till ett sämre Vista?
Man vill ju prova och jag hra inte kört Vista förut
Filerna finns väl kvar tills de skrivs över, men det kan nog bli tråkigt jobbigt och svårt att få tag i dem igen misstänker jag.
Koppla in hårddisken i annan dator och kopiera bilderna?
Eller/och investera i en sån här:
www.webhallen.com/prod.php?id=81800&traff=1

-en av mina klart bästa investeringar i datorsammanhang!
Kanske tillåter Vista att du utforskar hårddisken då?
Hursomhelst är det en suverän bra-att-ha-grej, speciellt för mig som mekar en hel del med datorer, och har diskar liggande titt som tätt.
Men liksom jigsaw håller jag med - undvik Vista! (fast jag förstår nyfikenheten)
Annons
Jag tror jag är på väg att lösa det genom att köra en Ubuntuskiva som operativsystem. Har ca 30 minuter kvar att kopiera in på befintlig c: disk innan jag sedan ska starta om Vista och aktivera D:

Om du är 40-tallist eller lägre fungerar vista.... Då den är lite segare...
Men wenza då

Nu är det fixat och sen ska vi testa och se hur saker och ting fungerar. En del är ju lite svårare att hitta än tidigare, men så är det alltid när man är ovan.

Dock tycker jag inte att datorn är segare än förut, utan det känns bra det lilla jag har húnnit med att testa. I vissa lägen tycker jag faktiskt att datorn känns smidigare.

Sedan får vi se om alla program funkar.

Återstår bara att installera drivrutinen till ljudkortet och där är jag osäker på om mina originaldrivrutiner från HP passar. Datorn är ju 3 år gammal.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem