Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Bara problem.....

Bara problem.....

Hej

Nu har jag fått något att fundera över och som även kanske kommer att/har drabbat/drabba någon annan.

Så här är problemet,jag har en hemPC genom ett företag.
Det är en dator från Network och nu har jag tänkt att jag skulle återställa den som den var från början alternativt installera om XP home.

Enligt supportens hemsida ska jag trycka F4 vid omstart för att då komma in i en dold partion och därifrån kunna återställa.
Men jag har tryckt som en galning på F4 under uppstart men utan resultat.

Jag har även en CD men XP-home på men jag saknar registrerings nyckeln.Jag tog över PC´n från en anställd som slutat och jag kollade väl inte upp så noga att den var med.

Jag skulle vilja få reda på min registrerings nyckel som jag har i min hem-PC för att vara säker på att det går att installera om från skivan ner jag har formaterat om Hem-PCén

Är det någon som vet hur man ska gå tillväga,jag har ringt support men mitt avtal gick ut 20/12 2004.

Jag ska ta upp frågan med PC ansvarig på jobbet också men är tacksam för svar ändå om någon vet eller har råkat ut för detta.

//Planeten
mvh Planeten
Antal svar på detta inlägg: 10
Troligen så har den som haft datorn innan plockat bort den där partitionen för att den tog upp plats. det låter iaf som det troligaste alternativet om det inte funkar att trycka F4 som tillverkaren säger.

Och kolla nyckel kan du inte göra i XP eller Win2k som man kunde i med äldre versioner där det bara var att kolla i registret.

Så då återstår två alternativ, antingen hittar du något 3:e parts program som kan avkoda det som står i registret så du ser nyckeln eller så kör du vidare med den installation du har.
Hej
Gå till C:WINDOWSSYSTEM32 hämta filen WPA.DBL
kopiera den på en diskett ,så har du din aktivering säkrad ,installera kopiera på samma ställe ,och fixat.
Detta är inte illegal ,det handlar om att om installera XP.
Med vänlig hälsning
Ninn
Du kan ladda hem ett litet program som heter "Keyfinder". Finns på den här länken: http://www.magicaljellybean.com/

Sedan kör du programmet och det visar ditt serienummer som du har installerat Windows XP med.
Annons
Hej
Jag tog hem "keyfinder" på kul för att testa.
Jag blev lite förvånad när det visade sig att nyckel programmet hittde inte stämde med det som sitter på klisterlappen under datorn.
vad kan detta bero på?
Datorn är en lap från DELL med XP Pro för installerat.
Hej
Dell har troligen förinstallerat från annan cd. din var väl obruten vid leverans)
Jo, larsson,
det har du självklart rätt i, men ändå så borde dom ju använda en unik nyckel.
Nyckeln är ju inte bunden till installations-CDn.
Teoretiskt skulle man ju kunna få problem längre fram om man behöver support från MS eller så.
Fast troligen så blir det aldrig något bekymmer för ingen orkar bry sig.
Det vara bara en tanke.
/B
Googla efter rockxp...fixar installations nyckeln + lite till fast esa har nog fixat ett annat progg ser jag...case solved
Alla företag som säljer datorer och installerar XP måste ha en unik nyckel på varje installerad dator. Men tror säkert att många skiter i det för att de är lata och ska du skicka iväg 20 datorer är det ganska jobbigt o skriva in en ny nyckel varje gång när du kör med en ghost skiva.
Planeten
Det "esa" skrev är en enkel och snabb lösning, och den fungerar!!
Den fungerar även för Office paketet.
http://www.magicaljellybean.com/
Tack för alla förslag och lösningar.

Jag har nu följt både esa's och ninn's förslag så när det blir dax att återställa min dator så hoppas jag att jag har en giltig nyckel att installera med.

Jag har lite backup att göra först,efter det ska jag försöka fixa till min PC för den börjar bli seg utav attan fast jag rensat bort det mesta ur autostartande processer.

Det är i princip bara virusprogramet som autostartas men det är en annan tråd att ta upp senare.

mvh planeten

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem