Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Spartips i finanskrisens spår

Spartips i finanskrisens spår

Ha,ha!!

Läser tips om att spara pengar. Vissa av tipsen har jag använt i alla år.

1. Tepåsen kan användas flera gånger.
2. Jag klipper håret själv med rakkniv.
3. Jag har ICA-kassar sedan åratal tillbaka.
4. Jag har sålt bilen. (Mitt största spartips)
5. Telefonkatalogsidor i stället för toapapper. (men det slutade jag med) på grund av sämre kvalitet på Eniros katalog.

Dessutom finns det många tokiga ideer.
Många är så snåla att dom dricker utspätt vatten.

Läste om en man som samlade in ölburkar. Hans släktingar sitter nog och
tittar på hans bouppteckning med ett fåraktigt leende.

Han efterlämnade 12 miljoner. Hade samma kläder i alla år.


Antal svar på detta inlägg: 5
leiake , utspätt vatten ? är det samma sak som läsk!
utspätt vatten är väl lika med inportsprit??
Ja du Leiake, du väcker minnen.
Efter 2a världskriget då vi hade utedass fanns ju inget toapapper som dagens utan vi hade kataloger typ Åhlen &Holms. Dels kunde man ju bläddra i dem och titta på kvinnors underkläder etc. Sedan var det rejält papper. Fingrarna gick inte igenom det styva papperet och det "rev i stjärten". Så din tanke om Telefonkatalogsidor är ju Back to basic. Man kanske kan spara in några hundralappar per år.
Bilen - den är ju kär och jag misstänker att du hade svårt att skilja dig ifrån den, men troligen ett mycket bra beslut. Min gamla Audi 100, 1,8E, 1988 fick jag kosta på 4000 kr i materialkostnader för att få den igenom besiktningen.
Arbetskostnaden, gav till fikakassan 300 kr (fordonslinjen på gymnasiet).
Kör kanske 700 mil per år men det blir mindre och mindre. Den har ingen rost så jag räknar med att den kan köras i flera år med små utgifter. Men visst skulle jag kunna avvara den och dela bilen med sambon.
Håret har jag ganska mycket av så det blir nog ingen självklippning men min store bror kör med maskin. Jag får betala 200 kr/gång(billigt) 6 ggr per år ca.
Kassar återanvänds men då är konsten att komma ihåg att ta med dem (minnet).
Tepåsar använder jag kanske 10 per år så det är inga stora utgifter för mig.
Egna spartips.
Man ska inte glömma Second hand. Jag hade förlagt en kabel till högtalare - 5 kr på SH. Där finns mycket annat rappel (skräp).
Röda Korset har här en SH med mycket kläder. Där går det att hitta fynd för 20-50 kr men inget i min storlek men många kvinnliga pensionärer hittar dit. De kan ju säkert sy om om det inte passar.
Sen är det bärplockningen på hösten- tjäna skattfria pengar om de säljs annars få billig och bättre sylt. Men hur ta sig till skogen om man inte har bil? Gå ihop med nån bilägare förstås.
Nyttja Internet - läsa tidningar, handla, sköta banken, prata via Skype med kompisar m m
Skulle sitta fint om vi pensionärer återfick samma skatt som vanliga löntagare. 800 mer i månaden för mig, dvs 4 flaskor billig whisky. Man måste ju räkna om det i nåt man begriper.
Annons
Detta med att använda telefonkatalogen å torka sig i arschlet med funkar väl inte om man använder sig av internet, typ hitta.se?
Birger!

Det var mycket på en gång. Men som du ser "biluslingen" är värst. Om du räknar med att den kostar dig 3000:-/mån. Så är det billigare att åka taxi till
blåbärsskogen.

En bil av nyare modell kan kosta 6-7000:/månaden på grund av kraftig värdeminskning. Om man räknar det i whiskey och har 2 bilar i familjen så krävs det nog att man har sedelpress i källaren.

Göcke! Det här med utspätt vatten är ett uttryck från Iran. När någon är riktigt snål i Iran. Då säger dom att han är så snål, att han dricker utspätt vatten.

patrikke! Man skall inte använda sidorna i katalogen. Det är ytterpärmarna som gäller. Jag fick förresten en ny katalog idag. Vad f-n skall jag med den till.
Vilket slöseri. Jag har inte använt dem gamla.

Vill man ha en katalog så får man beställa den själv. Vansinne!!!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem