Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ramminne

Ramminne

har en fråga som jag inte klurat ut, kan ramminne bli för gamla eller bli slitna? Jag menar man sätter in dom å sen sitter dom ju där bara å ingen yttre påverkan. Men hur påverkars dom egentligen?
Antal svar på detta inlägg: 5
jisaw
ja du...Det är väl en fråga som inte många har tänkt på! Men om vi gör en jämförelse med vårt eget minne som bara finns där, men det är klart det utsätts ju för både yttre o innre påverkan ock då blir det total kortslutning. tänk om man kunde bättra på sitt eget minne genom att byta ut det när det blir lite slitet
Hoppas du blev lite klokare , ja fattar ingenting har nästan glömt vad jag har skrivit


ha det bra
all elektronik åldras, av olika orsaker

elektroniska minnen i sin tur har skriv/raddera begränsningar i
antal hur många skriv/radderingar man gör.
Tack för era svar.

Då kan det nog vara dags att byta dom minnena som sitter i min frus dator då. dom har nog suttit där i minst 8 år. Kan det vara minnenas fel att datorn tjurar å låser sig ibland?
Annons
När datorn startar gör BIOS ett grundläggande minnestest innan den laddar operativsystemet. Om testet visar att minnena inte fungerar så visas ett felmeddelande och datorn stannar. Här kan man ladda ner ett mer avancerat minnestest: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Den troligaste orsaken till minnesfel är inte att minnena åldrats, utan att det blivit glapp/damm i spåret på moderkortet där minnena är fästa.

Händer felet bara ibland är det nog ett mjukvarufel och inte ett hårdvårufel. Då kan det vara läge att installera om de program (helst i nyare version) som får datorn att låsa sig. Eller rent av installera om alltihop.

Det första som åldras i en dator är inte minnet utan det uppladdningsbara batteriet som bevarar minnet i BIOS medan datorn är avstängd.
Även människornas minne blir sämre med tiden

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem