Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: InternetStart

Pin-kod

Pin-kod

Jag har bekymmer med min Pin-kod på ICA.

Jag hade en ruskigt bra kod. Den var lätt att komma ihåg. 1234. Men så läser man att man skall byta kod ofta.

Så gjorde jag. Jag var listig. Bytte till 4321! Ha,ha!

Men när jag hade bytt. Så hade jag glömt att jag hade bytt.

Detta med lösenord och koder gör livet grymt.

Jag har anammat en kvinna på IS. Hon heter Anette."Nick Pensionär".

Hon lärde mig ett bra knep att ha i en "lapp" i plånboken.
Martin Carlsson=Master Card.
Sedan kör man ett idiotiskt telefonnummer: 0322-45678. Men du vet själv
vilket mönster. Mitt mönster i detta fall är 2245.

Fattar ni! Om inte så hör av er.




Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag fattar inte!!?? Gör som jag leiake,skriv upp dina pinkoder i mobilen!! Då behöver man bara hålla reda på sin mobil.. Men tappa den inte för guds skull!!


Jag har inga koder eller liknande på datorn. . Däremot har jag som Thomas 2
skriver skrivit in dem på mobilen. . Under namnet "Gissa det du". . Då kan jag ta fram mobilen när jag är på en affär och har glömt vilken kod det är för de olika korten. . Det framgår inte vilka siffror som hör till ett visst kort, det står bara en massa siffror. . Men det räcker för att jag ska komma ihåg vilken kod som hör till de olika korten. . Än så länge har det fungerat, men hårddisken uppe i hjärnan får ju fler och fler "bad clusters" ju äldre man blir så man får väl se hur länge det kommer att fungera.

Hemma vid datorn har jag ett USB-minne ( som jag kallar för Pinnen ). . Där har jag en .doc-fil med namnet "Gissa det du" där jag har skrivit in en massa olika koder och lösenord mm. . När jag är tvungen att sätt i Pinnen och läsa på filen gör jag det så snabbt som möjligt och tar sedan bort Pinnen.

Jag vet inte om det hjälper att ha den insatt så kort stund som möjligt men jag hoppas att det gör det svårare för någon hackare att komma åt uppgifterna. . Filen är dessutom skyddad så att man måste ha ett lösenord för att kunna öppna den.
Många mobiler har programvara för det inbyggt från början tex min förra SonyEricsson.
Annars finns det många gratisprogram som krypterar och gör det omöjligt att komma åt informationen för utomstående, om man blir av med telefonen.

Det finns även snygga kommersiella program att köpa för en billig(?) penning.

Gemensamt för de flesta är att informationen krypteras och att du måste logga in i programmet med rätt kod för att få tillgång till informationen.

Ganska många gör som du leiake, jag har själv haft "MC-klubben" i min kontaktlista för koden till mitt MasterCard.
Ganska lätt att lista ut för en obehörig?

En sökning på Google på Password manager + freeware ger många träffar.
De flesta mobiler klarar java och då kan man få följande resultat:
http://java-phones.com/category/security
Annons
Jag har tatuerat in min kod på kodisen, så varje gång så tar jag fram.... Den har jag inte tappat bort än...
Ja, leiake, jag kör fortfarande med mina,
fejkade tele:nr, de ligger lätt tillgängliga,
i plånboken. Det fungerar perfekt!!
Detta är ett marigt kapitel. PIN eller olika logon är ju som bekant lätt att glömma. För närvarande har jag ca 900 logon eller PIN. Jag har löst det så här:
På min PC använder jag Roboform som både kommer ihåg och fyller i logon eller tar fram en PIN. Är mycket säkert och är lätt att exportera till andra PCn om man behöver.

På Mac och iPhone använder jag 1Password som är genialt. Dessutom går det att synca mot en iPhone version så du når alltid dina uppgifter.
Skulle jag tappa bor min iPhone så finns ett säkerhetsprogram som raderar innehållet efter 3 försök att logga in. Backup för hela iPhonen har man ju på sin Mac/iTunes så det är inga problem att återställa allt innehåll.
Hmm är det inte lite onödigt att dela med er av gömma pinkodstips???
Internet är ju samma sak som att sitta i ett rum o prata med kompisarna...

not!!!
lasse940!

Du skojar givetvis! Ingen klarar detta. Det måste göra ont.

Men för att återgå till ordningen.

Två kvinnor i samma trappuppgång stod i tvättstugan och pratade.
-Våran snygge brevbärare har tatuerat ADAM på sin"kodis". Det vet jag.

-Då vet jag lite mer än dig. Det står faktiskt AMSTERDAM.

Många förordar RoboForm. Det verkar lite naivt. Tredjepart är inte bra.

Man skall ha en handskriven idiotiskt formulerad lapp i sin plånbok med sina pinkoder enligt ett idiotiskt mönster. Tro mig.

Gör detta nu innan det är försent.

Mobilen är ännu värre. Bara i London hittar dom 2 miljoner bortglömda mobiler i tunnelbanan om året.


Roboform diskussioner har vi haft sedan 2006...sök i forumet. Själv har jag använt Roboform sedan 2004 och 1Password sedan 2007 utan några problem med säkerheten. Många felaktigheter skrevs i forumet tidigare men det står ju var och en fritt att hitta tekniker att komma ihåg viktiga data.
Skulle vara intressant att veta hur många ISare som använder något dataprogram för att komma ihåg vitala data.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem