Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Varmvattentemp

Varmvattentemp

Vad finns för rekomendationer för temperaturer av varmvatten direkt ur vattenkran?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Det ska väl inte understiga 50 grader om jag inte har fel, pga legionella bakterier.



Men jag kan ju ha fel, nån gång ska väl vara den första?
MINST 60 grader skall det vara! Legionärssjukan kan slå till om under 60.
Legionella kan föröka sig i temperaturer från 20 grader till 45 grader. Allra snabbast går det vid 35 grader. Vid temperaturer högre än 35 grader avtar tillväxthastigheten och upphör helt vid 45 grader. Det innebär att bakterien växer ganska långsamt ute i naturen, så länge vattnet inte värms upp. En högre temperatur eller en ökad tillgång på näring kan alltså orsaka stora förändringar i det mikrobiella ekosystemet och gynna bakterier som kan motstå att brytas ner av rovorganismer.

Klippt från totalförsvarets forskningsanstalt.

Annons
Hej lasse940
Här står det svart på vitt 50° - Minst är just vad som gäller.

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Tappvatten/

Mellan 50 och 60 grader stod det på ozzys länk:)
Nu får du plocka fram termometern och mäta värmen.

Egentligen borde man mäta det en gång om året, men det är för jobbigt.
Mät du lasse940 och berätta vad temperaturen är så slipper väl vi andra?
För mig att fabrikanten på värme pumpen har övre gräns på 54 grader där värmepumpen stänger av göra varmvatten .
Tack alla ni...temperaturen varierar konstigt nog, men med min febertermometer så blev resultatet 38.7 som kallast. Enligt kil´s energi
kan det inte uppstå Legionella eftersom det fylls på med nytt vatten. (Vi har alltså fjärrvärme).
lasse940
Någonting liknande sa även den killen till mig när jag frågade. Även jag har fjärrvärme. Det hade något att göra med strömmande vatten. så vi bör ej hysa bekymmer över den frågan. Mycket stämmer med det som står i den Siten från boverket.
Värmepumparna idag, kör idag ett schema med viss intervall där varmvattnet värms till 60 grader med tillskott av elpatron, just för att döda ev bakterier
Fjärrvärme:
I skåpet jag har i källaren finns det en "genomströmmare"
Där kallvattnet går i slingor tills det kommit upp i önskad inställd temperatur ut till tappkranarna. På övervåningen kan det vålla en viss fördröjning tyvärr, innan varmvattnet nått kranen. Men det verkar man få leva med om man har fjärrvärme. Men någon fara för Legionella är det inte.
(alltid strömmande färskvatten.)

När jag hade oljepanna med separat varmvattenberedare, fick jag spola ungefär lika mycket för att få kallt vatten, då dröjde sig varmvatten kvar i ledningarna. (pann-effekten), då var det mer en sådan "fälla". nu är allt frid och fröjd. Amen!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem