Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Skrivarproblem

Skrivarproblem

Hej.
Jag har problem med en skrivare, Epson Stylus C48. Den används inte speciellt mycket och helt plötsligt blev skriften osynlig. Den matatde fram normalt, men ingen skrift syntes. Testade och det enda som blev synligt var den blåa färgen. Jag trodde att bläcket hade torkat så skaffade nya patroner. Satte i dom och när printern startade och skulle "fylla på" kom ett felmeddelande om att något var trasigt och service behövdes. Kan det vara så att bläcket torkat nere i skrivhuvuderna och kan man i så fall göra något åt det.
Med önskan om en trevilg och torr helg (vädermässigt alltså).
Antal svar på detta inlägg: 6
Utan att veta, så kan det mycket väl vara som du skriver.
Jag har för mig att Epsons skrivare är, eller iaf har varit lite känsliga på att de lätt torkar igen i skrivarhuvudet om de inte används regelbundet.

Jag vet inte om det går att ta loss skrivarhuvudet på maskinen.
Amoniak i kokande vatten lär lösa upp skrivarhuvuden. Man blandar i en viss del amoniak i vatten och kokar upp och håller skrivarhuvudet i ångan ovanför. Bäst är en gammal kaffepanna med pip.
Jag har inte provat själv utan bara läst på något forum
Här bör du läsa innan du gör något mer.

http://www.refill.nu/epson/printerren.htm
http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=44884
Annons
Tack för tipsen.
Hela paketet med skrivarhuvuden sitter j-gt svårt till. Tror inte man kan ta bort dom utan att halva skrivaren måste plockas isär. Jag får kanske skylla mig själv eftersom jag vet att snålhet bedrar viset, men ändå har använt piratbläck eftar att garantin gått ut.
Epson Stylus C48 är en slit och släng skrivare.

köp en laserskrivare istället
Jag har två skrivare. En i reserv.

Jag använder den äldsta. Den kostade 300:-inklusive patroner. När jag skulle köpa nya bläckpatroner
så kostade dom 475:- med frakt.

Då känner man sig som en "torsk". Minst sagt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem