Söndag 28 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Leiakes pensionärsblogg

Leiakes pensionärsblogg

Under söndagen lovades mycket regn i mina trakter.Det kom inte en droppe.
Små barn som ljuger mycket, blir metreologoger på väderlekstjänst. Så måste det vara. Nu i sommar har det var ruskigt svårt att få någon att tala sanning överhuvudtaget.

Jag kör SVT:s väder. Där finns ju nederbördskarta. Men den går inte att lita på.
Jag vet att dom gör så gott dom kan. Det är svårt att spå väder under juni-juli.
Så jag har överseende.

Huvudgatan genom mitt samhälle är under omfattande renovering. Dom har lagt ut fartygsplåtar över hålen. Men dom ligger och glappar. Stackars människor som bor i närheten. Det låter som ett raketanfall när varje bil kör över. Arbetarna har tagit semester. Troligen 2 veckor till.

På mitt lunchställe brukar det dyka upp en ung kvinna. Hon är 32 år. Hon är
autistisk i liten grad. Jag bedömer henne till 5-8 år. Elisabeth heter hon.
Hon dricker vitt vin. 2 glas ibland.

Igår frågade hon mig om jag skulle spela Bingo hos Lotta Engberg på Liseberg
ikväll. Jag svarade nej.

Men hon tycker det är så roligt. Så hon kunde inte fatta att jag inte ville åkte dit.

Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: 1 2 3 4 Nästa »

Hej
Konstigt att ingen har svarat än.Det här upplägget verkar ju trevligt.Jag känner att jag borde skriva något intressant, men jag är fullt upptagen med
en njursten och stötvågsbehandling som inte vill lyckas.Nej något roligare får man att komma på att skriva om.Lycka till i alla fall
En del påstår att när man blir folkpensionär, då har man all världens tid att koppla av, sova länge på mornarna. Bara att invänta kaffestunderna och middagen serverad på bestämda tider. visst känns det resonemanget igen. Men det kommer alltid från en som ännu har långt kvar till att bli pensionist.

Nej. bor man i radhus eller villa. då vet man att här vankas ingen mer fritid utöver den man hade förut. Det är nu man lägger märke till allt detta som blivit eftersatt på grund av tidigare förvärvsarbete.

Det ska klippas gräsmattor, staket ska ses över. tralldäcket bör absolut tvättas och oljas in på nytt. Så dessa utemöbler som ser ut att rasa ihop när som helst på grund av den övervikt man fått av för lite motionsrundor.

Inte nog med detta. Man ser helt apropå, att dörrkarmarna börjar se slitna ut, tapeterna börjar lossna. Visst behöver just det där gästrummet ny tapeter, de där som hänger där har absolut gått ur tiden, helt omoderna.

Ja som pensionist lägger man plötsligt märke till det som borde ha åtgärdats för flera år sedan. Så det är bara att göra sig en agenda och försöka hålla sig till den. annars är risken att allt detta överlämnas till nästa generation.

Ett alternativ är förstås. Sälj allt och sätta sig i en lägenhet och låta veckorna springa förbi i allt hastigare takt. Och på grund av den bekvämligheten man så hastigt begåvats med, gör att man hamnar i en för tidig grav.

Någon som tycker annorlunda eller har en helt annan agenda är välkommen med nya friska förslag att uttnyttja "fritiden" till vettigare göromål.


Med all vänlighet
Ozzy
betr vädret och meteorologer, ibland får de ju rätt. annat var det förr, min far brukade säga att "människan spår och Gud rår". tänkte på det i lördags när spådomarna om vädret i mina trakter löd ung som följer "ihållande regn och 14-15 s/m" - inte en droppe och i princip vindstilla...
Annons
Ozzy!

Jag håller med dig. Det börjar se slitet ut hos mig oxå. Men det är inte lönt att
börja någonstans. Huset behöver totalrenoveras.

Jag är på väg att sälja, om nu någon vill ha det. Det finns inget mögel eller annat farligt. Men det är bra slitet, men är ett gediget bygge.

Txeringsvärdet är 2,1 milj. Hoppas jag får ut det i alla fall.

Lägenhet är det enda rätta, samt nära till ICA och en park så man kan sitta och mata duvor.
Leiake;
Jag börjar i alla fall bli till de åren kommen då det är dags att sadla om boendet. Jag har hållit på i flera år nu. Men Du och alla andra vet, att nära till naturen och känna dess skiftningar direkt på parkett så att säga, det släpper man inte så lätt.

Nog lär jag få en slant för mitt radhus så både jag och famljen klarar sig. Men betänk, en lägenhet om tre rum & kök i stadens utkant går på över miljonen i dag, och vem vill kasta pengarna i sjön. Vore jag inte gråhårig så blir man väl då.

Men så klart, säljer jag då vill även jag ha bra betalt. Men välskött är det och renovera och ställa till det, de gör ju nya ägare alltid i alla fall. .
Smaken är ju som osv .

Fortsättning följer.............eller?
Ozzy!

Måste du köpa lägenhet. Jag hittade en hyres- 3:a i Råslätt. Seniorboende 55+. Den skulle passa mig om det hade varit en 2:a.

Har man en milj. på banken så blir det 40.000:- före skatt. Ca: 2400:-/mån.
Tänk på det.

www.vatterhem.se/Lagenheter/Lediga-lagenheter/
En lien resume´ från en pensionär !!
Att bli pensionär kan kanske för många bli en jobbig övergång,
från att förvärvsarbetat många år.
För mig gick det ganska smidigt då jag ett år innan var 1/2 sjukskriven
för en arbetsskada!
Sedan med 9 barnbarn i olika åldrar, blev det ibland knappt om
min tid med att hjälpa till där det behövdes hjälp av mig!!

Nu har de vuxit till sig så nu har "gubben" och jag ett lugnt
pensionärsliv!

Jag är nattmänniska, lägger mig vid kl 1.00- 2.00,
går upp kl. 8.00.
Äter en god frukost ("gubben" fixar den), läser morgontidningen,
säkert i 1 tim.
Där efter en dusch, lite småplock, småplock, förbereda mat för dagen m.m.

På med datorn, kollar IS nyheter och Forum!
Kl. 12.00 lunch, sedan en "prommis" på c:a 1 1/2 tim.
Kaffedags och minst 1tim. vila, ibland en "slummer" !!

Lite data surfande mailskrivande, blir det sedan !

Middag kl.17.00 ( bestämda tider på grund av gubbens diabetes)

TV tittande fram till kaffet kl 20.00.

Som jag nämnt är jag kvällsmänniska, så vid den här tiden
kan jag börja baka, fixa något skåp eller låda som behöver ordnas!
("När sol går i väst är den late bäst"!!)

Ja så ser våra pensionärsdagar ut, när inget annat är planerat eller
något oförutsett händer!
pensionär!

Går du och lägger dig 02:00. Jösses!

Då har jag sovit 4 timmar. Jag lägger mig efter Aktuellt på TV kl 21:30.
Annars somnar jag i min Stress-Less.

Men jag vet många som kollar TV långt in på natten.
Förr kallade dom det myrornas krig när TV:en började brusa.
Men nu är det visst sändning dygnet runt kan jag förstå.

Vi har våra vanor.
Gubben min slocknar vid 22.30- 23.00 !
Så efter den tiden kan jag härja ensam,
med vad jag vill!!!
Leiake
Synd att de lägenheterna är inflyttningsbara på direkten -så snabbt säljer man inte av sin egen barre. Och skulle man bo på Råslätt, ja då måste man väl lära sig Esperanto.Det lär finna upp åt 30 nationaliteter där och piketen kör regelbundet mellan fastigheterna för att stävja snabbt uppkomna gängbråk.

Annars brukar det inte finnas några lägenheter lediga där. Så det måste skett en naturlig avgång i 55+ lägenhet. Så får den absolut inte ligga på bottenplanet. då kan man räkna med inslagen balkongdörr ganska på direkten. Låter negativt.
Men visst , man vill ha ett tryggt boende, så är det. Annars tack för tipset.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem