Måndag 13 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Döden

Döden

Har lagt märke till att många på detta forum är pensionärer, så de flesta har varit med några år.

Vad händer när man lägger näsan i vädret för gott?
Själv tror jag att man går in i den stora tystnaden och försvinner för evigt.
Men det finns nog lika många åsikter om detta som det finns människor på vår jord.
En bekant till mig,"numera avliden på riktiigt" berättade för mig att han dog under en operation. Från taket såg han sin kropp ligga på bordet medan läkarna arbetade med honom. Själv for han iväg med en hisklig fart genom en tunnel. Sedan kom han ut på andra sidan i ett vitt fantastiskt ljus. Han ville till varje pris stanna där, men han sögs tillbaka av starka krafter och vaknade sedan på en sal på lasarettet
Under sin fantastiska resa till den andra sidan upplevde han en sällsam frid och ro som gjorde honom fullständigt orädd för döden.
Jag har sedemera hört talas om sk nära döden upplevelser.
Ja vad skall man tro?
Vore intressant att höra om någon mer i detta forum hört eller upplevt detta.



Antal svar på detta inlägg: 9
Hej batcho2
Jag har läst att läkarna/vetenskapsmännen har den förklaringen sett ur deras perspektiv. Att det är något i hjärnan som aktiveras/stimuleras, därför dessa s.k. "hallunisationer". Varför skulle det inte vara rätt. Hjärnan är ju bara till några % utforskad. Och vad som händer när man är på gränsen mellan två "medvetanden" kan nog ingen svara på. Men läkarna faller ju alltid tillbaka på sitt vetande/vetenskapen, när de inte vet svaret.

Men visst vore det en förhärligande tanke om det vore så. då skulle det inte finnas någon dödsrädsla (vilken jag tror är väl utbredd) Men det kanske skulle starta en våg av självmord i stället om man säkert fick klarhet i detta fenomen om ett liv efter detta.

Det är nog bäst som det är. En del måste vara fördolt. Men vem längtar inte från denna jämmerdal som vi människor skapat.

Jag har också hört om och läst, att detta händer nog ganska ofta.
Min egen uppfattning behåller jag för mig själv.

Efter detta inlägg tänker jag Googla på detta. Jag får se vad för uppfattningar i ämnet jag kan få fram. Hittar jag något med "substans "så återkommer jag i frågan.
Det fanns så mycket att läsa om detta, så jag lämnar här en Söksite från Google
Så är det upp till var och en att bilda sig en uppfattning om där finns något som är nytt och belyser något av värde i frågan.

Skall jag nämna en uppfattning om NDU så är det att man måste ha ett väldigt "öppet sinne"

Klipp & klistra, tack!

http://www.google.se/search?client=qsb-win&rlz=1R3GGLL_svSE325SE325
&hl=sv&q=N%C3%A4ra+d%C3%B6denupplevelser

Fag skulle vilja ändra rubriken till "Finns det Liv efter detta?"
"Döden" låter så slutgiltigt. speciellt i denna fråga som är öppen för tolkningar.
Men om det nu inte finns något efter livet hur skall man då kunna veta att man är död
Annons
Sök texten om "De Höga Mästarna" av Åsa Kleveland på Nätet.
Inte att förväxla med Åse Kleveland. "Åsa" ska det vara....
Eller /och "Hilma af Klint" målningar


Att dö är inte svårt. Det är svårare att hålla sig vid liv.

Jag har just tittat på Hedebyborna på TV. Det är mig en gåta att människosläktet överlevt allt elände.

Helt osannolikt.
Efter 42-år som läkare har jag sett många dö. De flesta människor avlider stilla och utan ångest och plågor numera. För 20-30 år sedan var inte smärtlindring och ångestdämpning vanligt och då var det jobbigt för den döende och anhöriga men även för läkare att vara med om slutskedet. Personligen tänker jag mej döden som en" lång sömn utan drömmar"
Vad gäller NDU så vill jag varmt hänvisa till:
http://home.swipnet.se/NDU/index.htm
Narkosläkaren Göran Grip har skrivit mycket bra om NDU.
Hade ett väldigt nära förhållande till min mormor som dog 86 år gammal för ca 7 år sedan. Morfar fick jag aldrig lära känna tyvärr. Har en liten historia jag känner för att berätta.

Mormor övernattade i mina föräldrars sommarstuga och på morgonen frågade hon min mamma vad det var hon ville på natten. Tydligen hade någon rört mormors axel och sagt: det är dags nu. Den dagen fick mormor en hjärtinfarkt och dog i stugan. När ambulanspersonalen kom återupplivade de henne och tog henne till sjukhus.
Mormor blev aldrig sig själv igen och strax innan hon dog spärrade hon tydligen upp sina ögon och tittade på någon bredvid sängkanten. Jag vill tro att det var morfar som stod där. Det gör mig lite gladare i själen.

Tror absolut att det finns något efter detta och jag längtar till den dagen då mormor och jag träffas igen...för kommer det gör den.

//H
Det närmaste NDU jag varit är när jag opererades under narkos. Det var skönt att bli sövd till en totalt drömlös sömn. Jag blev nästan besviken vid uppvaknande till smärta och elände efter operationen. Så jag vill tro att döden blir en evig drömlös sömn. Himmelriket tror jag inte ett spår på om man nu inte ser den drömlösa sömnen som himmelriket.
Följ denna dokumentär.
Där finns svaret om ett liv efter detta.
Men man måste tro på Ambres.

http://svtplay.se/t/103478/dokumentar

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem