Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: InternetStart

Suddiga bakgrundsbilder

Suddiga bakgrundsbilder

Hej!

Regnet det öser ner och då kan en glädjande bakgrundsbild från IS bildgalleri muntra upp...så var tanken iaf...

Vet inte, det kanske bara är jag som får väldigt otydliga bilder när de väl är som bakgrund. Tråkigt för många av bilderna är väldigt fina. Vad är det som är fel?

Förklara gärna så att en femåring förstår

Hoppas höra från er, mvh Helen
Antal svar på detta inlägg: 6
Jag tror det är för att bildernas format är väldigt litet för att spara plats på servern, där de ligger.

Göcke vet exakt hur det är, det är jag säker på.
först får du Hellen78 , ge oss länken till den bild du vill ha som bakgrundsbild, så vi kan kontrollera den.


annars är regeln att du skall ha en bild i storlek med den upplösning du har på skärmen i pixels.

Pixels är de små punkter som bilden delas in i på skärmen. och som motsvarar en lysdiod om man använder en tft-skärm.

har man upplösning 800*600 i skärmupplösning så kräver den inte en bild på
1680*1050 osv
däremot så om man tar en bild med 800*600 och fösöker visa den fullt upp i en med 1680*1050 ruta så förstoras alla pixellen så att bilden blir förvrängd
angående patrikke´s svar!/fråga
så är inte filstorleken alltid av betydelse , om man bibehåller bildstorleken.

alltså filstorlek är inte bildstorlek

men i bildgalleriet på IS, så har vi en gräns på hur stor filen får vara,
det är för att det inte skall bli fullt i filarkivet
och här använder man olika tekniker för att komprimera och/eller att göra bilden mindre i bildyta. eller en kombination av båda.
men det ligger på användaren/ägaren som delar ut bilden att göra det.
Annons
Ang att krympa bilderna så finns det ett program som heter image resizer
http://www.codeplex.com/PhotoToysClone
Det är otroligt enkelt att använda.

Tänkte bara dela med mig av det tipset:)
Ok, lite har det klarnat (inte ute alltså)

Hittade ett ställe på nätet med MASSOR av fina bilder och dessa blev hur bra som helst, men minnet är ju som en flodhäst så jag hittar inte den sidan igen. Får väl leta vidare.

Tack så mycket för bra förklaringar
//novisen
annars så har vi länkar här på IS
[http://www.internetstart.se/download_bakgrunder.asp]

Jag rekomenderar dig/er alla att ladda hem bilden innan ni gör den som bakgrunsbild/skärmsläckare och virus-scana den före

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem