Måndag 13 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Skala kokta ägg

Skala kokta ägg

Detta är jobbigt ibland. Halva ägget följer med skalet. Till slut blir det inget kvar att äta. Känner ni igen er.

Jag googlade på detta ämne. Hittade lite här och där. Spola i kallt vatten och
bla.bla......!

Sedan fick jag syn på en grej. Man krossar ägget lite runt om så att skalet spricker. Sedan gör man ett lite hål och för in en tesked under skalet. Vips!! Det funkade!

Jag testade en annan grej innan. Men mina lungor är nog för klena.

www.kossan.se/roliga-filmer/snabb_att_skala_aegg.htm
Antal svar på detta inlägg: 22
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Ha,Ha leiake!

Här är ett tips!! Ät äggen med skalen på. Det gör jag med potatisen,det är där näringen sitter.
Det ger vita tänder:)
leiake! Varför äter du inte ägg som en vanlig människa?

Ta en bordskniv.. hugg den en bit.. använd en vanlig äggsked,salta och njut.

Gör inte som Stockholmarna försöker skala ägget,sedan stoppa dom in hela ägget,och trycker till så att gula spruta ut genom öronen.

Vilken äggnjutning!!
Annons
Är det någon här som kan lära mej steka ägg?
Varje gång jag försöker steka ägg funkar det inte liksom. VARFÖR då? Jo, varje gång jag skall steka ett ägg spricker skalet på ägget. Vad gör jag för fel ?
Jag tror att du skall ha stekjärnet lite varmare,det skall vara så varmt att det fräser när du spottar på det
Alandia! Du måste använda en stekpanna! Det står i kokboken.
patrikke:
Det står också i kokboken att man skall lägga en klick smör i pannan när man steker ägg. Varför ? Varje gång jag gör det, glider den bara ner från pannan , ner längs näsan och in i mungipan. Vad gör jag för fel?
Vad har du för smör?
Hej Patrikke!

Jag har svaret åt dig. Ditt problem är att äggen är för färska. Då fastnar skalet när man kokar dem. Tyvärr har alla matbutiker sån omsättning på ägg, så de hinner inte lagras i affären. Äggen ska vara minst 3 veckor gamla för att det ska gå att skala dem problemfritt. Prova får du se...
Maxxa!
Jag tror ditt svar var menat åt leiake:)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem