Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fjärrstyrning

Fjärrstyrning

Jag har en bekant som är säker på att hennes ex kan läsa vad hon skriver i sin dator. Kan han ha lagt in något så han kan fjärrstyra hennes dator hemifrån sig? Och hur kan man kolla om så är gjort? På Msn har hon bytt lösenord, men vet vem hon skriver till osv... Hon har XP!
Antal svar på detta inlägg: 9
Klart att det måste gå på något sätt, att läsa vad någon annan skriver på msn.
Hur ska annars FRA lagen klara sig?

Fast det är klart, helt säker på det är jag ju inte.
Nu är det inte bara på Msn utan annars också som han vet vad hon skriver. Därför undrar jag om det är lätt att fjärrstyra någon annans dator? Han har ju varit hemma hos henne, och kan ha en kopia av dörrnyckeln. Kan man se om datorn kan fjärrstyras av någon?
Ladda ned och kör detta. http://www.malwarebytes.org/mbam.php Dessutom en virusgenomsökning med ett bra antivirusprogram för att se så att han inte installerat någon trojan
Annons
Det finns så kallade keyloggers som loggar alla tangentbordstryckningar som görs på datorn, brukar finnas funktion som gör att loggen mailas till önskad adress också.

Antivirus/ spywareprogram brukar ej ha några större problem att hitta dessa program.
Finns även hårdvaruloggers som gör samma sak men då måste den som loggar ha haft fysisk kontakt med datorn. Det kan vara nåt som sitter mellan tgb och port exempelvis...
Tackar. Jag ska framföra detta. Men, FJÄRRSTYRNING, som man kan använda vid felsökningshjälp och så, tror ni inte på då?? Det var bara en tanke
visst kan det vara remotkontrollprogram som körs i bakgrunden , utan användarens vetskap, det svåra är ju att se vem/vad som går på maskinen.

har man haft fysisk kontakt med maskinen , finns inga hinder alls att installera något
Ja, han har ju det. Han har t.o.m. haft egen nyckel. så han kan ha gått in när han var ensam där. Han vet t.o.m. vilka filmer hon laddat hem. Vad kan hon göra åt det? Biter Ad-aware på detta?
börja med att byta lösenord på användarna i datorn

byt adminlösenord, förmodligen finns inget.

stoppa/ta bort alla autorun prog i registret som är difusa.
eller i alla fall kolla upp vilka som går och skriv ned dem.

byt adminlösenord i routern om sådan finns och kolla loggarna om något märkligt förekommer i trafiken, och kontrollera vad som är godkänt i brandväggen osv.

att köra vissa hjälpmedel, kan ju hjälpa till att finna delar som bör tas bort.
Fjärrstyrning handlar om förtroende. Det är som att lämna ut sin dagbok. Vem gör det. Ingen frivilligt.

Varför finns det hänglås på dagböcker. Man anar !

Jag tror att det är nyfikenhet som gör oss människor konstiga.

När man får veta sanningen om en person eller händelse. Då är det inte så
roligt längre.

Alla vet vad folk håller på med om man vill veta. Djungeltelegrafen. Den är grym.

Men jag är bara intresserad av mig själv!


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem