Någon som kan svara på hur man förlänger hållbarheten på batteri, ffa Li-Ion? Har hittat följande på engelska:
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Antal svar på detta inlägg: 2
Jag testade Google översättningsfunktion och det blev väl hyfsat.
Hur att förlänga litium-baserade batterier (BU34)
Batteri forskning fokuserar starkt på litium chemistries, så mycket att man kan förutsätta att alla bärbara apparater kommer att drivs med litium-jon-batterier i framtiden. På många sätt, litium-jon är överlägsen nickel och blybaserade chemistries och ansökningar om litiumjonbatterier växer som ett resultat.
Litium-jon ännu inte helt könsmogen och förbättras kontinuerligt. Nya metaller och kemiska föreningar har försökt varje halvår för att öka energitäthet och förlänga livslängden. De förbättringar i livslängd efter varje förändring kommer inte att vara känd för ett par år.
Ett litium-jon-batteri ger 300-500 ansvarsfrihet / laddningscykler. Batteriet föredrar en partiell snarare än en full ansvarsfrihet. Ofta fullt utsläpp bör undvikas om möjligt. I stället ladda batteriet oftare eller använd ett större batteri. Det finns ingen oro i minnet vid tillämpningen av oplanerade kostnader.
Trots att litium-jon är minnet fritt i form av prestanda försämring, batterier med bränslemätare uppvisar vad teknikerna kallar "digitalt minne". Här är anledningen: Kort utsläpp med efterföljande laddar inte ger regelbunden kalibrering behövs för att synkronisera bränslemätare med batteriet är state-of-charge. En avsiktlig full ansvarsfrihet och ladda var 30 avgifter korrigerar detta problem. Uthyrning batteriet kör ner till brytpunkt i den utrustning som kommer att göra detta. Om ignoreras, bränsle gauge kommer att bli allt mindre exakt. (Läs mer i "Välja rätt batteri för bärbara datorer", del två.)
Aging av litium-jon är en fråga som ofta ignoreras. Ett litium-jon batteri används normalt varar mellan 2-3 år. Kapaciteten förlust visar sig i ökade inre motstånd som orsakas av oxidering. Så småningom cellen motstånd når en punkt där förpackningen inte längre kan leverera lagrad energi även om batteriet kanske fortfarande har gott om avgift. Av denna anledning har en äldre batteriet kan behållas inom tillämpningar som drar låga aktuella i motsats till en funktion som kräver tunga laster. Ökad inre motstånd med cykel liv och ålder är typisk för kobolt-baserade litium-jon, ett system som används i mobiltelefoner, kameror och bärbara datorer på grund av hög energitäthet. Den lägre energirika mangan-baserade litium-jon, även känd som spinell, hävdar den inre motstånd genom sitt liv men förlorar kapacitet på grund av kemiska decompositions. Spinell används främst för elverktyg.
Hastigheten med vilken litium-jon åldrar styrs av temperatur och state-of-charge. Figur 1 visar kapaciteten förlust som en funktion av dessa två parametrar
Hur att förlänga litium-baserade batterier (BU34)
Batteri forskning fokuserar starkt på litium chemistries, så mycket att man kan förutsätta att alla bärbara apparater kommer att drivs med litium-jon-batterier i framtiden. På många sätt, litium-jon är överlägsen nickel och blybaserade chemistries och ansökningar om litiumjonbatterier växer som ett resultat.
Litium-jon ännu inte helt könsmogen och förbättras kontinuerligt. Nya metaller och kemiska föreningar har försökt varje halvår för att öka energitäthet och förlänga livslängden. De förbättringar i livslängd efter varje förändring kommer inte att vara känd för ett par år.
Ett litium-jon-batteri ger 300-500 ansvarsfrihet / laddningscykler. Batteriet föredrar en partiell snarare än en full ansvarsfrihet. Ofta fullt utsläpp bör undvikas om möjligt. I stället ladda batteriet oftare eller använd ett större batteri. Det finns ingen oro i minnet vid tillämpningen av oplanerade kostnader.
Trots att litium-jon är minnet fritt i form av prestanda försämring, batterier med bränslemätare uppvisar vad teknikerna kallar "digitalt minne". Här är anledningen: Kort utsläpp med efterföljande laddar inte ger regelbunden kalibrering behövs för att synkronisera bränslemätare med batteriet är state-of-charge. En avsiktlig full ansvarsfrihet och ladda var 30 avgifter korrigerar detta problem. Uthyrning batteriet kör ner till brytpunkt i den utrustning som kommer att göra detta. Om ignoreras, bränsle gauge kommer att bli allt mindre exakt. (Läs mer i "Välja rätt batteri för bärbara datorer", del två.)
Aging av litium-jon är en fråga som ofta ignoreras. Ett litium-jon batteri används normalt varar mellan 2-3 år. Kapaciteten förlust visar sig i ökade inre motstånd som orsakas av oxidering. Så småningom cellen motstånd når en punkt där förpackningen inte längre kan leverera lagrad energi även om batteriet kanske fortfarande har gott om avgift. Av denna anledning har en äldre batteriet kan behållas inom tillämpningar som drar låga aktuella i motsats till en funktion som kräver tunga laster. Ökad inre motstånd med cykel liv och ålder är typisk för kobolt-baserade litium-jon, ett system som används i mobiltelefoner, kameror och bärbara datorer på grund av hög energitäthet. Den lägre energirika mangan-baserade litium-jon, även känd som spinell, hävdar den inre motstånd genom sitt liv men förlorar kapacitet på grund av kemiska decompositions. Spinell används främst för elverktyg.
Hastigheten med vilken litium-jon åldrar styrs av temperatur och state-of-charge. Figur 1 visar kapaciteten förlust som en funktion av dessa två parametrar
Nåja. Vissa överraskningar blev det visst.
300-500 laddningar ska det klara
Det är bättre att bara ladda ur batteriet delvis än att låta det bli helt urladdat.
Återkommande hela urladdningar ska undvikas
Sedan står det något om att var 30 laddning ungefär ladda ur batteriet helt. Det har något med kalibrering av batterimätaren att göra. Vill minnas att jag såg något sådant i bruksanvisningen till den bärbara datorn också
300-500 laddningar ska det klara
Det är bättre att bara ladda ur batteriet delvis än att låta det bli helt urladdat.
Återkommande hela urladdningar ska undvikas
Sedan står det något om att var 30 laddning ungefär ladda ur batteriet helt. Det har något med kalibrering av batterimätaren att göra. Vill minnas att jag såg något sådant i bruksanvisningen till den bärbara datorn också
Sida:
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem