Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Megagod Kycklingrätt

Megagod Kycklingrätt

Hej alla glada .För ca trettio år sedan mötte jag två (riktiga) Kurdiska flyktingar och dom bjöd hem mig till sin studentlya för att äta lite mat och prata om deras situation i Irakiska kurdistan.Nåväl dom bjöd mig på kycklingben och vad gott det var.Ska nu ge ut detta kycklingrecept som jag hoppas ni vill laga till när ni känner för kyckling.

Stek kycklingben så dom blir bruna. Krydda med salt och peppar. Skär auberginer på längden och salta, låt dom dra ett tag. Stek paprikaringar och sedan auberginerna. Det ska väl sägas att Auberginerna suger åt sig mycket olja så det är inte någon smalmat precis. Lägg allt i en långpanna med auberginerna samt kycklingen på auberginen och paprikaringarna överst. I paprikaringen lägger du en tomathalva som täcks med en smet av 50% tomatpure och 50% tomatketchup. Ugnen sätt på ca: 180° till 200° grader i 1.1/2 tim. Ni kryddar efter behag förstås.


Nåväl. Hoppas det smakar
Antal svar på detta inlägg: 5
Snodden jag älskar Kycklingrätter !

Men undrar lite över Ditt recept?

Skivade grönsaker, Brynta kycklingklubbor
och en sås av ketchup och tomatpuré,
i en ugn på 200 grader i 1 1/2 timma ?

Stämmer inte riktigt för mig, det borde vara
kanske 1/2 tim.
Eller????
Men det beror kanske på hur stor mängd!
Hej pensionär. Resultatet på den kycklingrätten ska bli så att du kan suga av kycklingköttet från benet utan att tugga och som du förstår är det praktiskt för oss gamlingar utan så mycket tänder. Sedan om det är 180 eller 200 beror på hur bra din ugn är. Men täck över maträtten med aluminiumfolie efter ett litet tag. Och du! jag garanterar en smakupplevelse

PS: pensionär, du ser själv när det är klart.

M.v.h
Annons
Här kommer mitt recept på porterkyckling

1 kg kycklingfilé frysta
1dl svartvinbärsaft
1dl soya
1 flaska porter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 köttbuljongtärning
1 tsk timjan (eller en knippe färsk)
6 krossade enbär

Lägg allt i en stekgryta och koka i en timme
Ta upp filéerna
Sila av såsen och häll i tre dl grädde
Lägg tillbaka kycklingen i grytan och häll över såsen

Servera med ris eller pressad potatis
Ja PonGot, den har jag gjort flera gånger,
sedan jag fick den av Dig till förra Nyår !

Helt suverän, den har gått hem hos alla jag bjudit
och receptet har jag fått ge till många!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem