Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Familjehem

Familjehem

Någon som vet hur mycket ett familjehem får för en tjej på snart 17 år per månad? Arvode och omkostnadsbidrag? Får de barnbidrag, underhållsbidrag från föräldrar etc. också?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Du har svaret här , tror jag
[http://brs.skl.se/skbibl/cirktoc.jsp?search1_all=&search2_cnr=&sea
rch3_dnr=&search14_lfnr=&search11_rubr=&search10_mot=&search4_pc
nr=&search5_nyck=&search6_hl=Elisabeth+Melin&search7_avd=&search
15_se2=&search8_ext=&search9_dat=2008&search12_bil=&search13_ers
=&db=CIRK&toc_length=20&from=1&currdoc=0&searchpage=brsbibl_
cirk.htm] ..

klipp o klistra

Du får arvode och omkostnadsbidrag
Kommer till ask.com på den länken... Det är ju olika i olika kommuner, har jag förstått. Det jag undrar gäller Söderköpings Kommun
http://brs.skl.se/skbibl/cirktoc.jsp?search1_all=&search2_cnr=&sea
rch3
_dnr=&search14_lfnr=&search11_rubr=&search10_mot=&search4_pc
nr
=&search5_nyck=&search6_hl=Elisabeth+Melin&search7_avd=&search

15_se2=&search8_ext=&search9_dat=2008&search12_bil=&search13_ers

=&db=CIRK&toc_length=20&from=1&currdoc=0&searchpage=brsbib
l_
cirk.htm




Testa nu då iggesörping.
Klipp och klistra hela långa länken
Annons
min länk funkar , om man gör rätt

och det är som du säger kommunen som styr , men dirrektivet finns bland de cirkulär som listas i min länk
Nu vet jag ju inte vad detta handlar om ifall du har en dotter som ska på familjehem eller om du funderar på att bli ett familjehem.. Men är det de sista så låter frågan väldigt dumt enligt mig, man tar väl inte ett familjehems barn för pengarnas skull?

Jag vet att folk gjort så men tycker det är ren Idioti att göra det, man tar väl ett barn för att det är synd om personen och inte för egen vinnings skull, för det finns inga lägre stående människor än dom som gör det. Tänka sig att leva gott på annan människas missär.

Har jag missuppfattat frågan så ber jag om ursäkt.
Hej Iggesörping
Betalningen för en placerad 17-årig tjej kan variera väldigt mycket beroende på hur utåtagerande hon är. En tjej som har stora problem, kanske någon bokstavskombination (typ ADHD) och kanske ett kriminellt förflutet då bör du ha mellan 9500:- och 11000:- i arvode brutto. I omkostandsersättning har du minst 3500:- det beror på om hon har fritidsintressen som kostar. Vad gäller för familjehem det är att tänka så att barnen som du tar han d om de ska inte kosta dig något. Allt du kör, alla utlägg du gör och alla extragrejer som måste införskaffas (säng, skrivbord mm) ska kommunen stå för. Men då tillhör de tjejen i det här fallet så när hon ska flytta så kan hon ta med sig grejerna. Vi har tre placeringar och arvodet för dem varierar mellan 4730:- upp till 10613:- det beror så mycket på ålder och behov. Alla ersättningar är individuella beroende på vilken kommun du har barnet ifrån, en fattig kommun betalar minsta rekommenderade ersättning medan en rikare kommun betalar lite mer. Men du ska stå på dig när du diskuterar arvodet.
Lycka till.
Jo jag glömde en sak, barnbidrag betalas ut till barnen fram till de fyller 16 år, sedan övergår det till studiebidrag om vederbörande går i skolan. Vad gäller underhållsstödet så fortsätter föräldern som betalar underhåll att betala detta men det lägger kommunen beslag på.
Oj, det är stora pengar. Den här tjejen har inga missbruk eller så, och inga problem. Men, menar du att de får mer pengar, om hos skaffar sig ett dyrt fritidsintresse? Inga begränsningar där? (Sommarstuga? )
Jo det är väl vissa begränsningar vad gäller intressen och så, men tjejen ska ha det bra och kunna utvecklas som andra barn. Sommarstuga är väl kanske lite häftigt....beror på vilken kommun som sagt, he he.
När hon flyttar till dig så kan hon ha rätt att få köpa sig en ordentlig vintergarderob om hon saknar ordentliga kläder och sedan kan hon då få köpa sig t ex en snowboard till vintern och en cykel till sommaren (max 4200:- d v s 10% av basbeloppet brukar det vara) Sedan ska du ta hand om henne på bästa sätt och det betyder att du inte har semester.
Har du blivit utredd av kommunen så du är godkänd som familjehem?
Nej, nej. Det är inte jag som ska ha henne. Jag ville bara veta vad ett familjehem får, för jag vet några som ska ta emot henne

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem