Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur räknar min dator?

Hur räknar min dator?

Räknar i Excel en rad nedåt. Vill plussa raden som jag ställt på tusental och två decimaler. Får ett svar med tre decimaler trots att jag aldrig slagit in tre decimaler. Nu undrar jag törs man lita på kalkylatorn? Har börjat säkerhetsräkna men felen som jag funnit är komponerade av mej himself. En fråga till, det handlar fortfarande om excel, när jag vill överst i kolumnen nämna datum och månad brukar jag slå månadens nummer genom datumet och oftast går det bra, men ibland får jag upp ett femsiffrigt tal. Nu tycker jag datorn är inkoncekvent. Sedan har jag gjort fel ett par gånnger när skrivit i forum och det är att jag får upp inlägget två gånger, ber om ursäkt. Hoppas det blir bara en gång idag.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Excel är en Microsoft produkt ,
men lanserades 85 till Macintoch datorer först
och version 2 kom till dos relaterade datorer 87
Multiplan för CP/M-OS var det fösta riktigt stora
och Lotus 1-2-3 MS-Dos det stora för dos.

Håller med att kentexel har bra handledning för att jobba med excel.
men även microsoft har självstudie exempel om man bara vet vilken version man har, så att bilderna visar rätt, istort är annars allt lika
Seggre95 , när man läser din frågeställning,
tror jag att man kan skönja att du sätter
reglerna en rad i taget, troligen är det där du får problemet

ändra cellerna till att visa valuta i kr och med två decimaler
Göcke. Svar på ditt sista inlägg.
Jag har en rad i excel rad A. Där fyller jag i rad 1 med en summa. Nästa gång fyller jag i en ny summa i rad 2. Jag har programmerat programmet till två decimaler och fyller endast i två decimaler, men får ett svar i rad tre med tre decimaler. Här har du min fråga som är: var får datorn tag i den tredje decimalen?
Annons
den tredje raden hade du inte satt antalet decimaler till två , då är tre decimaler den inställning som används som standard.

men om du jobbar med valuta , så markera alla rader som skall innehålla valuta som talform och sätt decimalerna till två, då får du se vad det blir.

datorn räknar rätt, för ett tal som inte är jämnt delbart , måste ha flera decimaler och de man utesluter , rundar man av , reglerna för avrundning är lika


till detta så kan man ta till avrundning från ören till endast kronor i slutänden. Vi använder ju inte ören mer i 50öresform idag.
och den funktionen heter avrundning
Göcke. Rad A börjars med att blåmarkera med höger musknapp, sen trycker jag på vänster músknapp och får upp en ruta där jag trycker på formatera celler, där trycker jag på tal och får upp Använd tusentalssavgränsare och Decimaler, här klickar jag i tusentalssavgränsare och letar fram en tvåa i decimaler och efter den manövern har väl datorn lovat mig en sak som han inte håller.
Seggre95 , som jag frågade tidigt, för att ge dig rätt knapptryckning så behöver man veta vilken excelversion du har, så att du hamnar rätt.
menyerna är alltså lite olika och i excel2007 helt olika

typ detta i excel2007, där du skall välja valuta
[www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03642.png ] ..


excel2003
[www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03643.png ] ..
Vågrät heter det rader, lodrät blir det kolumner. Då är det lättare att förstå vad som menas. A B C osv är alltså kolumner, 1 2 3 osv är rader. De celler (t.ex A1) som inte är markerade summerar efter grundinställningen i programmet.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem