Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Access

Access

Hur gör man för att skriva ut formulär i Access så att varje ny datapost börjar högst upp på en ny sida oavsett om uppgifterna i dataposterna fyller mindre eller mer än en sida.
MVH
Rune
Antal svar på detta inlägg: 4
Hur menar du? excel använder formulär, access är för att skriva databaser. Så hur menar du då att du vill skriva ut formulär?
hämtar du information från en access fil till en excel fil?
Eller är du bara i fel program?
Rob: Access använder Tabeller, Frågor, Rapporter och Formulär.
Rune J: Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men det låter som om du ska göra en rapport och sedan skriva ut den.
Jag brukar skapa rapporter för uskrifterna.
Finns Rapportguider m.m.
Lättare att styra vad som skall med.
Dessutom så uppgraderas ju rapporterna automatiskt.

Formulären lämpar sig inte så bra för utskrift om du skall ha mycket poster med.

Annons
Jag har gjort fina formulär i Access för direkt inmatning av uppgifter till ett antal olika tabeller. Formulären blir också fina vid en utskrift. Problemet är då de inmatade uppgifterna i formuläret innebär att formuläret med allt innehåll inte får plats på en enda sida vid utskrift.
Jag vill få utskriften av formulär på sådant sätt att varje datapost i formuläret börjar högst upp på en sida. I de fall utskriften blir längre än en enda sida, ska formulärutskriften fortsätta på nästa sida. Därefter ny sida igen för nästa post.
Jag har tidigare lyckats få detta att fungera bra med hjälp av anvisningar, som tyvärr försvunnit. Troligen gjorde jag dessa funktionsändringar tidigare med hjälp av Visual Basic eller något annat programmeringsverktyg knutet till Access.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem