Lördag 21 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vårdval

Vårdval

Vad är det som är nytt med vårdval som snart ska införas? Byta vårdscentral har man väl kunnat gjort länge? Jag listade mig (som det hette) på en vårdcentral i grannstan, eftersom den i Söderköping är precis helt kass!! Det var flera år sedan
Antal svar på detta inlägg: 4
Ja visst har man kunnat det! Men nu har Privata
Vård Centraler öppnat lite varstans,som nu
också skall bekostas av våra skattepengar,
tidigare var det endast kommun
och landstings "ägda" V. Centraler!
Aha, det är den enda skillnaden? Det fanns privata vårdcentraler förut med, som man kunde lista sig hos....
Det med sk vårdval är en bluff, jag bor i Blekinge, och istället för att åka 10mil till Karlskrona så åkte jag till Psykakuten i Kristianstad som det är 3mil till, mådde riktigt dåligt, men läkaren sa att jag absolut måste åka till Karlskrona för att bli inlagd, så jag fick åka hem utan åtgärd..
Annons
Vårdvalet innebär att man väljer den vårdcentral man vill vända sig till.
Utefter de val som är gjorda får varje vårdcentral en peng sig tilldelat. Denna peng är i storlek till vilken ålder man har, yngre liten peng gammal stor peng. Detta baserat på vårdbehovet i generellt tal.
Man kan byta vårdcentral, men är då ca 3 månanders uppsägningstid. En vårdcentral kan inte neka ta emot en pacient, men är det inte ditt val så kräver den vårdcentralen av den som fått sig medel tilldelat.
Såg att en vårdcentral slog igen 1 nov för att pengarna var slut, men öppnar igen 1 jan då landstinget betalar ut nya pengar.
De privata är ju i vinstdrivande intresse och rättar sin mun därefter. På samma sätt som äldreomsorgen har blivit, med Carema i sptesen att utmärka sig.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem