Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Earthstation 5

Earthstation 5

Hej!

Är det någon som har någon åsikt om fildelningsprogrammet Es5?
Där kan man tydligen kryptera allt som som går upp och ner med tanke på den 1 juli då det blir olagligt att ladda musik och film.
Antal svar på detta inlägg: 7
Hej Bubben, att dela med sig av egna allster kan aldrig bli olagligt.
Men Förmodligen tänker du på annat när du ställer din fråga.
Och den olagliga delen är inget vi skall uppmuntra här på IS.
mvh // göcke moderator IS
En tanke som slår en i all denna diskussion om fildelning är ju att en olaglighet blir ju inte laglig om man krypterar den, snarare att du förstärker nyfikenheten på att se vad som döljer sig bakom krypteringen.
Och att tro att man kommer undan är för mig rätt blåögt.
om enskilda individer kan knäcka kopierings skydd så varför skall då inte myndigheter och andra stora organistioner kunna göra detsamma med kryptering.

Det är nog enklare att köra den rena vägen och bojkotta de som man tycker är för dyra. Effekten blir densamma.
mvh // göcke
Är i princip mot kopiering men är även realist och vet att förbud inte hjälper mycket.

Men till Bubbens funderingar så kan jag ju bara hålla med Göcke att det inte spelar någon roll om det är krypterat eller inte,dom kan ju alltid skaffa Es5 dom också som ska kontrollera att det inte förekommer olaglig kopiering.

Men vilken myndighet ska hålla på med det och tänk själva vilka resurser det kommer att behövas......kanske bra för arbetsmarknaden

För att få bort mycket av den "olagliga" kopieringen så måste nog film och musik branchen börja att sänka priserna rejält så att folk inte bemödar sig att hålla på att tanka hem och bränna själva.

Det är ju dom höga priserna som lockar till kopiering,betala ca:200 kr för en musik CD är i mitt tytcke ett ockerpris.

Jag var i ett Asiatiskt land och jobbade och där kostade nya piratkopierade musik,film och program mellan 6-15 kr beroende på fodralet.

Det såldes helt öppet och säkerligen såg regeringen mellan fingrarna så ska piratkopieringen stoppas så har dom mycket att göra i land med 1.5 miljarder invånare.

mvh // Planeten
Annons
Det polisen som mest kommer tt göra från 1:a juli är att jaga storskalig piratkopiering där målet är att tjäna pengar inte vi hemanvändare som laddar hem lite låtar och någon film.

Men det kommer väl bli så att mer och mer verk kommer att försvinna för att lagarna säger att de inte får användas, som det perfekta exemplet med "Troll i Tome Skogen" alldeles underbar barnfilm som man är uppväxt med som gick på SVT minst en gång per år, men nu får de inte sända den längra och har inte fått det de senaste åren pga att de inte akn hitta upphovsmanen och be om lov för att få sända den. Så vi kommer nog aldrig mer få se den om vi inte drar hem en piratkopia.
Åter till Bubbens fråga
Är det någon som har någon åsikt om fildelningsprogrammet Es5
Hur ska du ha det Göcke? Moralpredikant eller ..?
I vilket fall så har es5 en del exploits som man nog skall kolla upp innan man leker med det...

/
Paco, jag har inget emot fildelning eller ftpservrar eller dyligt.
det är ett fenomen som skapas för att det finns behov för det.
Och utvecklingen går bara frammåt.
Det jag reagerade mot är just att kryptera baraför .....

Kan ju ställa motfråga
varför lägga ned krut på att kryptera?
Planeten kom ju med en bra och enkel förklaring som jag och alla kan ta åt sig. Motsidan kan ju använda lika grejor.

Så för mig är det mer intressant att se om ett program är bättre än ett annat och om det finns folk som vill utveckla det vidare.
och hur driftsäkert/buggfritt det är.

vill du berätta Paco om vilka exploits som du först tänker på.
för es5.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem