Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

IKEA

IKEA

Nu får han sin dom. Stackars Kamprad.

Om man som jag har studerat hans bakgrund så finns det mycket "trubbel" på
vägen. Men vem har inte det.?

När han blev "skattesmitare". Då slutade jag köpa bokhyllor av honom.

Då anade man.

Men nu finns det tydligen en nära medarbetare som vill tjäna lite extra på en
bok om denne man.

Det är "ruttet" så det stinker.

Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Om han nu är skattesmitare eller inte eller om nu nån vill göra pengar på Herr Kamprads namn så ska väl vi andra avundsjuka jävlar skita i det!
När jag bodde i Älmhult så körde Herr Kamprad runt i en sliten Volvo 142 och tjänade massor med pengar. Har en syrra som träffat denne man och han är en sympatisk Herre fast snål så han skriker när han skiter.
Alla på detta Forum vet vem Ingvar Kamprad är givetvis. Men jag tror ingen är
avundssjuk på honom. Tvärtom!

Vi tycker faktiskt synd om honom. Eller hur??

Jag tror han ångrar många av sina beslut. Framförallt att lämna Sverige och
lägga sina pengar i en stiftelse i Holland.

Det är inte lätt att vara på topp, snål?? och sen samtidigt använda spenderarbyxorna

men visst är han en vissionär i mycket på just det område han har verkat.

kan inte vara lätt att vara söner/döttrar effter honom, och ta över.
Annons
Å det är väl inte det enda, han hade vissa förbindelser med en viss sort tyskar under 2:a världskriget också .
Men vad hade Ikea varit idag om inte snål Kamprad funnits ??,då hade nog Samhall haft väldigt lite med jobb tror jag ,eftersom de gör bla sängmöbler till just Ikea
Men annars så håller jag ed er övriga
Göcke!

Han har satt Älmhult på kartan. Bara det är en prestation.

Hans arbete är inte att förakta. Men det är för mycket mygel på vägen. Då känner jag igen mig. Inte bra!

Han mår inte bra. Tro mig.

Det är lättare att bli gammal och vara sitt Fosterland troget. Man mår bättre då.
Jag har kolleger som bekräftat detta. Sitta i Frankrike eller Portugal och ta emot sin pension. Det är magstarkt.

Men har man 288 varuhus. Då vet jag inte hur man tänker.








Leiake , han har väl tänkt att någon/några skall ta över , ingen tror väl att man är odödlig, eller ?

annars så håller jag med dig , att sitta utomlands och bli sjuk , brukar få hem de flesta som har skattesmitit/planerat under årens lopp.
Så sant göcke så sant .....................
Jag tycker Sverige skall vara tacksamt för Kamprad, så länge han följer våra lagar så är det hans ensak var han bosätter sig, varför skulle han skilja sig från mängden.

Tala hellre om hur många arbetstillfällen han skapat, och hur hans anställda uppfattar honom som chef, jag har ett flertal vänner som jobbat för honom i åratal, och de avgudar honom.

Precis som när Björn Borg flyttade till sitt skatteparadis för många år sedan, så tycker jag detta luktar långa vägar av den svenska beryktade avundsjukan.

Beundra mannen istället!!
Varför denna svenska avundsjukan,den värsta av alla sjukdomar.
Alla har väl gjort något fel här i livet.

Jag tycker annars att det är bra gjort av de som börjar med 2 tomma händer och jobbar sej uppåt.

Jag har inget över till dessa som föds med silversked i munnen
Nu är det så här, att IKEA ägs av en skyddad stiftelse i Holland (Stichting Ingka Foundation) som bildades 1982, och Kamprad förde då över ägandet av IKEA till stiftelsen. Ingvar Kamprad äger inte den stiftelsen. Därför äger han inte heller värdet av företaget.. Han äger enbart varumärket IKEA.

IKEA är inte ett börsnoterat företag. Därmed behöver företaget inte heller lämna ut någon årsberättelse. Insynen är i princip noll, och inte ens Kamprad själv får ta del av några av dessa uppgifter.

Kamprad vände sig ju t.om. till domstol en gång för att vidga stiftelsens mandat och få ge pengar till andra välgörande ändamål än design, landscaping och miljö. Han förlorade målet och domstolen avslog helt enkelt hans begäran.. Det visar vilken liten makt han har över IKEA..

Så, vem ska ta över IKEA:s tillgångar? Nej inte blir det Ingvars barn iallafall, för han har ingen rätt att ge bort något som inte tillhör honom själv. Möjligen så får väl ungarna ärva varumärket, men företagets tillgångar vare sig vill eller får han skänka bort till sina barn eller släktingar..

Fast det är ju inte så att Ingvar Kamprad är en gammal Fattig gubbe för det.. Eftersom att han fortfarande äger själva varumärket så har han rätt att plocka ut 3% av vinsten på varje IKEA-varuhus som finns..
Med andra ord, så är han väldigt långt ifrån en av världens rikaste personer, men rik är han.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem