Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Fasttelefoni utan Telia

Fasttelefoni utan Telia

Kan man start ett abonemang(fasttelefoni/bredband) utan att man har haft ett Telia abonemang tidigare??

Någon som vet???
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Inte ännu...men det lär komma...Telia har fortfarande ensamrätt på kopparnätet.
Jag väntar på att det kommer en central så att folk kan ringa in mot Skype...då kommer internettelefoni öka...

Hmm undrar om man redan kan göra det...någon som vet?
Dany - kanske kan du hitta nått svar på Post-och Telestyrelsens hemsida?
http://www.pts.se
Annons
Bredbandsbolaget har en lösning som fungerar,IP telefoni.
Kolla in den!


En liten kommentar bara till att Telia äger 'koppar'
"kopparn" ägs av Skanova som i sin tur ägs av TeliaSonera som....
Jag blev uppringd av Universal Telecom. De sa att Telia inte längre hade ensamrätt på abonemangen. Telia tar 125kr i månaden medan de tar 90kr i månaden. Lite att spara där.
Helt korrekt

Telia har fått lätta på monopolet där.
De flesta bolag lär att erbjuda tjänsten snarast.
Optimal telekom tar 275 kr per kvartal för tjänsten
En del statsnät kan nog kopplas in via koppar kabel.
Förutom telias befintliga kablar.
Egentligen är det väl viljan att sammarbeta som sätter hinder ivägen för andra aktörer. Kan nog tänka mig att Tele2 mfl teleopperatörer kan distrubuera telefoni ut till slutkund via kopparkabel. Och att de i sin tur hyr in lämpliga bolag för att få fram ledningarna. Det är väl bara en fråga om ekonomi som allt annat idag. om de är intresserade att åta sig jobbet eller ej.
De har ju inte utjämningen i kosstnaderna som det gammla Telia kunde jobba med, och som var till fördel för alla , så de små kanske säger nej. Och vi som konsumenter kanske inte vill betala kalaset.

Men gäller det gamla fastigheter så finns ju oftast kablar framdragna och då borde vem som helst kunna koppla in sig efter som man hyr in sig i andras kablar. Från vilken levrantör som hellst.

Även fast telia inte längre har monopol på dom fasta abbonemangen så kan man ju fråga sig vem som ska serva kopparn om man inte har telia som leverantör.

Jag väntar på den dan som hackspettet har hackat ner våran telefon stolpe för den är på god väg.
Vi är fyra abbonenter som har våran koppar där och tänk om vi alla skulle ha olika leverantörer,vem lagar stolpen då ????

Jag har svårt att tro att Optimal telekom,ACN mm har service personal att tillgå,men är det någon som har koll på hör dom löser sånt det så hör av er.

PS Snart ringer vi alla trådlöst och mobilt.......
Hej!

Jag rekommenderar Eurobell, där man kan teckna fast abonnemang fr.om. 15 mars 2005.
Jag har nyligen tecknat avtal om både bredband och telefoni via comhem. Jag har telefonen kopplad till kabelmodemet och ringer således inte via vanliga telenätet. Fungerar utmärkt. Betalar endast 60 kronor/månad för telefoni och jag surfar och pratar i telefon samtidigt.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem