Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Brandvarnare

Brandvarnare

För ngt år sedan uppmanades alla hyresgäster att anskaffa brandvarnare i hemmet fastighetsägarna beordrades installera dessa i sina uthyrda bostäder en undran: när batterierna i br.varnaren lägger av och sedan brand utbryter och ödelägger bostaden,utan larm, är bostadsinnehavaren ansvarig (försäkringsärende) eller fastighetsinnehavaren eller beordraren kommunen,stadsdelsnämden?
Antal svar på detta inlägg: 10
Det åligger bostads(rätts)innehavaren att ansvara för brandsäkerheten i hemmet. Om fastighetsägaren installerar brandvarnare är brandvarnarna utrustade med 10-års batteri. För allas säkerhet bör bostads(rätts)innehavaren tillse att intermittent kontroll utförs av brandvarnarna. Ev. anmärkning kontakta fastighetsägaren.

så har även jag uppfattat brandsäkerhet,men i Tingsrätten ligger ett ärende där bostads(rätts)innehavaren överklagat sin dom på grund av att uppköparen av br.varnarna brustigt i kontroll av kvalitet,2år var livslängden på batt. frågan återstår?
muntert när man äntligen har tid och lust att diskutera skit eller allvarligt så är det ingen som vill??visst är det trist? lycka till IS
Annons
Jag tror det är många olika faktorer som påverkar vem som hålls ansvarig vid en ev. brand.

Sedan är det ju så att brandkåren kommer ju inte och släcker om de inte vet om att det brinner.
Larmet som är i brandvarnaren är inte så kraftigt att brandkåren kan höra det, vissa undantag finns kanske om de bor nära brandstationen.

Det borde vara den som utnyttjar bostaden som ska kontrollera batteriet i brandvarnaren om det finns brandvarnare installerad.

Våran brandvarnare testar jag med jämna mellanrum. Alltid när jag grillar så går den igång, röken drar in.
patrikke du menar väl den som betalar hyran(inte utnyttjar) bostaden eller?
Du får avvakta och se vad tingsrätten ger för utslag i detta enskilda fall. Det totala innehållet i nämnda överklagan vet vi ingenting om, så därför kan ingen utanför rätten förutspå någon slutplädering.
arbeta på du patrikke Ockelbo blir medelpunketen nästa år,liten petitess.. min mor Signe Matilda är född 1896 i Ockelbo!
lasse940 Det är en klar och fundamental riktighet du påpekar!
Brandvarnare skall finnas i alla lägenheter enligt lag, och det är hyresvärdens skyldighet att köpa in och montera upp, medans hyresgästen är skyldig för underhåll och batteribyte samt att med jämna mellanrum undersöka att den fungerar.
Fajjer! det var ett tydligt svar:)


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem