Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dyslexi

Dyslexi

Barn som har dyslexi tycker att det är jobbigt att läsa högt för klassen, ska barn med dyslexi behöva göra det?
Är det någon som har erfarenheter av detta problem?
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Om ett barn har fått diagnosen dyslexi så ska man ju inte tvinga dem att läsa högt inför klassen. Om mitt barn skulle bli utsatt för det så skulle jag gå till skolan och ta någon i örat.
mop!

NEJ! Dom skall inte läsa högt.


Så här tycker dom i Stockholm. Bra sida.

Min erfarenhet är begränsad till en kollega med svårigheter. Men han klarar sig bra idag. Men han vill ofta ha hjälp när det handlar om juridik.

www.stockholmslan.fmls.nu/start.asp?sida=4317
Stress påverkar ofta problemet negativt så det verkar inte vara en bra lösning.
Annons
Många med dyslexi har dåliga erfarenheter av skolan. Det borde informeras mer i skolor om detta problem, många får aldrig komma till logoped för utredning. Min dotter har dyslexi och jag fick kräva av skolan att få en utredning, när den var klar och dottern fått diagnosen dyslexi frågar läraren mig " tror du att hon blir duktigare nu" mitt svar blev " hon vet ialla fall att hon inte är dum i huvudet" vilket många tror som inte blivit utredda.
mop! Du hade kunnat fortsatt ditt svar till läraren med: Det kommer att gå lättare för henne för nu kan hon få den hjälp som behövs.
Sedan ska du berätta för rektorn på skolan vilket uselt svar du fått av den läraren.
Tyvärr var nog rektorn av samma typ som läraren. En dålig skola var det, bara topp elever fick mycket hjälp för att bli ännu bättre. Tyvärr fins det ingen annan högstadie skola på nära håll, så dottern var tvungen att gå ut grundskolan där.
Då ska kommunen ha en skolchef som du kan vända dig till.
Gör det om du orkar.
är det så lätt ??
Lätt??
Det måste säkerligen bråkas och tjatas och bråkas för att få hjälp.
Dottern är 20 år nu så det är över spelat för henne. Hon vill aldrig mer till skolan.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem