Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Var det bättre förr

Var det bättre förr

1958 började jag arbeta för fullt. Måndag-Lördag,jag tjänade 50 kr i veckan.

10 kr gick till skatt morsan "snodde" 30kr,kvar att leva på 10 kr.

2 biobesök kostade 1,50 "på busan" 70 cigatetter 7kr,4 liter mopedbränsle 2 kr. Lägg till en halvpanna som kostade 12 kr. Alltså minus 12,50 varje vecka.

Hur fick man det att gå ihop

I dag 2009 har jag 4000 kr kvar när alla utgifter är betalda

Rent ekonomiskt var det misann inte bättre.
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

1958 Thomas, då var jag till sjöss, hade 350 kr i månaden och mat och gratis boende, och det ansågs dåligt betalt. När jag kom hem fick jag jobb som skrivmaskins reparatör och hade 95 kr i veckan månd-lördag.

Du måste ha varit väldigt underbetald, men om man har det bättre idag, det är tveksamt, det är svårt att jämföra, man har fått andra värden i livet och andra utgifter.
Efter arbetstid fick man "gå på bommen" hade man tur fick man ihop 2,50 och 3-4 cigaretter.

Sedan tog man reda på var det hölls fest: Efter festen slut,smög man sig in och tog reda på det som fanns kvar i flaskorna. Hade man tur fick man ihop en halv halvpanna,det blev en salig blanning,men vad gjorde det.
Givetvis var det bättre förr. Då var man ju ung och vacker. Nu är man ingenting.

Man bara finns till. Man är ett dj--la personnummer.
Annons
Det var bättre förr, ju förr dess bättre!
(fr Blandaren på den tiden det begav sig.)
leiake! Du får tänka så här! Nu är jag gammal och vacker!
Thomas2 var Du stor konsument av sprit och cigg.
vid 15 års ålder!
Jag arbetade i skoaffär 1956 lön 225:-/mån.
125:- fick mamma, 25:- på sparbank/mån. 15:- /mån. till spårvagnen
5 lösa Bill /dag 1:-= 30:-/mån, bio 3 ggr á 1.25 = 3.75
dans 5:-/mån, resten gick till kläder och kosmetika !

Bättre? kanske inte, men det ställdes inte heller så höga krav,
underhållning, vi träffades mest hos varandra och lyssnade
på musik och snackade lite sk.t!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Barnbidrag Kolla barn bidraget då och nu. 260;- plus mina 120:-

Det gick missan ingen nöd på föräldrarna!!
Thomas2 lelle vän!! De 260:- Var per barn och ÅR,
inte per månad som Du i Din fantasi antog !
pensionär! Sorry då såg jag fel då blir det 21.60 per månad,men mina120:- måste då har varit rena rånet!!
Bättre för ? Vad är bra då ? Pengar bil hus båt å prylar ...? Är ganska övertygad att folk var lyckligare för ...eller har ja fel ? Vad är lycka ? För mig min fam barn osv ....Se det lilla i livet ,folk behöver gå en kurs i att lära sig leva ,njut varje dag du finns ...livet är väl inte bara en transportsträcka mot döden *L* Ha det gott alla kram.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem