Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Att ha handikapp

Att ha handikapp

Att vara handikappad och vara glad och lycklig går det?
Själv har jag flera handikapp, har en ärftlig hörselskada vilken gjort mig döv på vänster öra och har nedsatt hörsel på höger öra. Jag har artros i flera leder bland annat i knäna, vilket gör att jag haltar ganska kraftigt. Min syn börjar att svikta men det beror nog på åldern har jag hört, armarna blir för korta när jag ska läsa. Det som varit svårast är min dyslexi som i skolåldern var svår att leva med när lärare menade att man var dum i huvudet och obildbar. Nu som vuxen är det inget problem för mig har acepterat att jag gör fel. Jag blir ledsen när jag hör att barn fortfarande far illa i skolan på grund av dyslexi, det är inte klokt det är år2009 nu ?????
Trots övervikt och andra krämpor är jag glad och lycklig försöker att leva ett innehållsrikt liv med familj o vänner. Jag tror att om jag acepterar mig som jag är gör de flesta runt mig det oxå.
ELLER VAD TROR NI ANDRA ????
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

mop!

Du verkar verkligen handikappad.

Fattar inte att du har hamnat på IS Forum.
Hej mop!

Du har ju "accepterat" din situation att, så här är det, och funnit en väg att leva med de handikapp du drabbats av. Det om acceptans du skriver håller jag med om.
Du lever livet, och jag önskar att du får fortsätta på den vägen med ett lyckligt leverna inkl. innehåll.
Lev här & nu!
Just det! här och nu, livet är aldeles för kort för att göra det svårare än vad det är. Jag ser inte svårigheterna utan möjligheterna.
Hur många är det som kan vända på huvudet i kudden när maken snarkar å inte höra att han snarkar, det kan jag.
Annons
Ha,ha!

Jag tror att döva människor sover väldigt bra.

Men hur vaknar dom. Har dom en säng som "tippar" ur dom på golvet.
Eller en väckarklocka som vibrerar på ett visst ställe.

Jag har en inbyggd väckar klocka, vaknar oftast någon minut innan väckar klockan ringer. Eller om den är ur funktion väcker manen eller klockan mig.
Jag är väldigt känslig för ljud på natten, min dotter var vaken en natt och råkade väcka mig, när jag sa att hon väckt mig sa hon " mamma du är hörselskadad hur kan du höra då jag är så tyst? "
Visst kan man vara glad och lycklig om man blir vän med sin situation men det krävs även att omgivningen ställer upp och inte ställer omöjliga krav.
Det är då ett funktionshinder blir ett handikapp.
Sen är det enklast med de gamla, trygga och invanda.
Vi med funktionshindret doft-och kemikalieöverkänslighet SHR/MCS och det finns ett antal andra "nya" funktionshinder väcker andra känslor.

Vadå att inte kunna andas vad som när som eller hur som?
Jag är också handikappad, så jag vet precis hur det känns. Läs mer i tråden Om mig.
Är ochså handikappad men doldt jag har jätte svår thinitus på mitt högra öra och är stendöv på det örat det vänstra är kraftigt nedsatt hörsel. Har hörapparat. Det svåraste tycker jag är omgivningen som vänder sig eller går bort i från mig när dom talar med mig fast jag har talat om att jag har nedsatt hörsel.
Ja, mr TACO jag har också gravt nedsatt hörsel.
Har hörapparat på ett öra och inopererat Cochlear
(CI) på det andra. (Har inte Du blivit erbjuden det?)
Det är jobbigt, inte ens läkarna kommer ihåg det
fast att man påmint och att det står i min journal,
efter 5 min, mumlar de eller vänder bort huvudet
så att man inte SER vad de säger.

Så dolda handikapp kan många gånger vara
besvärligt att få andra att acceptera !
Jag har oxå problem att förstå vad folk säger när dom vänder ryggen till, det spelar ingen roll hur många ggr jag säger att inte uppfattar när dom står med ryggen till, det är snart glömt igen. Jag har tinitus i mitt vänstra öra så jag vet att det är jobbigt, det är svårt för andra att förstå hur det är när det aldrig blir tyst. Innan jag förstod att det var tinitus jag hade var jag uppe många ggr på nätterna för jag trodde att det stod lastbilar med motorn igång på gatan, eller att kylen höll på att gå sönder för jag tyckte att motorn till kylen gick på högvarv. Att vara ute ni trafiken har oxå blivit tok med ibland pga hörselskadan. Det har hänt att jag hoppat upp i snövallar då jag trott att det kommer traktorer alldeles bakom mig, jag hör motorljud men kan inte lokalisera var det kommer i från. Men som sagt var det är bara att lära sig att leva med, man vänjer sig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem