Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Lösenord-Hur gör man?

Lösenord-Hur gör man?

I flera artiklar har detta med svaga lösenord nyligen tagits upp. Många använder samma PWD till allt därför att orsaken är att man glömmer. Många skriver t.o.m upp sina login på en postIT som sätts på datorn! Helsjukt. Vi är många som har över 100 login och hur skall man göra? Själv har jag ca 700. Mitt förslag kommer här.

Kolla ett lösenords säkerhet på: https://www.testalosenord.se/omtesta.php

Som jag så många ggr skrivit i detta forum skall man använda Roboform för PC och 1Password för Mac för ingen mänsklig varelse kommer i längden ihåg alla sina login. Många kan ju inte ens sitt eget mobilnummer
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

leiake
Har helt andra PWD, konstruerade efter längre tänkade. De är komplicerade ,varför jag måste ha ett tillförlitligt dataprogram som fyller i logon. Papper o penna duger givetvis men det är ju en massa aptid som går åt att leta rätt på dom och till Göcke vill jag framföra att Du måste väl ändå hålla med om att nu är vi i dataåldern så kasta papper, penna och allt som krånglar till livet.
Jag använder datorn företrädesvis, Apple, i mitt arbete för att avlasta hjärnan med div tomma kombinationer. Skulle inte kunna sköta mitt företag utan datorhjälp precis som piloter inte skulle kunna sköta sitt jobb utan datorer.
apjobb eller inte , så skall man inte spara lösenorden i digital form,
även om det är bekvämt.

om man skall vara säker.

Men vi tenderar ju att vara bekväma av oss, se notis-en under tangentbordet.

PonGot det är ju en smaksak om man vill anförtro lösenorden till en maskin.
Den dagen de krachar så blir det ju kul.

Tycker ni det är bekvämt, så använd er av hjälpen.
men tro inte att ni är säkrade för det.

ni skulle lika gärna kunna spara det på ett USBminne
som en textfil och låsa in det i ett kassaskåp
det är ju sökbart det också. om man tar ut det ur kassaskåpet.

Göcke
Både 1Password och Roboform har inbyggda synkroniseringsfunktioner så inte tappar man bort data inte.
1Password synkar man enkelt med sin iPhone så har du har inga problem att logga in där (Safari)
Tycker ni bör kolla upp hur Roboform funkar liksom 1Password. 1Password är enl mitt tycke en genial uppfinning.
Annons
PonGot , jo jag vet att den synkar osv.

Jag tycker också att man skall kolla,
men faktum kvarstår
någon högre säkerhet har man inte fått.
Men en bekvämare tillvaro.
leiake
Testet sparar inte teckenkombinationer
som testas.
Vet inte vad Du syftar på.
Det stämmer Ozzy! Ett bra sätt att ha sina inte så viktiga lösenord.

Men som sakt det är det bästa sättet att skriva med penna.
Göcke
Papper o penna är riskabelt. Kan hittas. Du hittar inte rätt papper, blir irriterad.
Pratar vi om forntid eller är du verkligen en riktig data användare.
Datorer är helt oumbärllga i mitt arbete och säkerheten är inget problem. Ingen har lyckats sno min data under de 27 år jag använt datorer. Jag klarar inte mitt arbete och piloter med avancerade flygplan klarar inte sitt utan datorer. Vad menar du att det finns problem med att ha ett krypterat bra system för logon?

Hoppas alla som använder en router har ett säkert lösenord. Default brukar ju vara admin/admin och då är det ju lätt att kapa ett nätverk
PonGot ,vet inte om vi skall utveckal hur länge vi har använt datorer eller ej
inte heller var jag använder dem, eller hur och varför.

Men jag kan säga så här att, dylika verktyg , gör det bekvämare för minnet.
men är olyckan framme , så kvittar det, får man inte fram lösenordet just då man behöver det , så får man snält vänta.

första gången jag erfor det var 1995, och jag lovar att det satte sina spår.

själv så skall jag komma med en egenupplevd version av att spara lösenord

tugga ett toy mjukt och skriv ned lösenordet på en minilapp, rulla ihop det till en boll och vira tuggumit om den, stoppa sedan tuggumit under en av era tangenter på tangentbordet.

så minndes man lösenorden på 70talet
Göcke
Du har fortfarande inte snappat poängen med Roboform/1Password.
Det finns ingen risk att tappa bort innehållet med de backup system som finns. Backupen ligger hoppas jag inte på samma HD eller dator!!
Skulle vara intressant och veta om dina kunskaper om dessa program.
Tror inte att poletten har inte ramlat ner ännu.
Disk om hur länge vi sysslat med datorer spelar väl ingen roll i denna frågeställning.
Inga av mina program fanns 1995...det är faktiskt 2009 nu.
Vet inte om jag behöver snappa upp mer av poängen, jag har ju skrivit att det är fritt att prova.

men har man varit med om att speglade diskar krachar samtidigt och även backupen är ur tiden, så inte ger det mig någon säkerhet.

Jag skulle aldrig sattsa alla lösenord i en gemensam databas på en externt företags server, osv..

orsaken är enkel, elektronik och kommunikation är i dag 2009 och även fortsättningsvis ett ostabilt kort, även om vi upplever det som tämligen stabilt.

och som jag skrev, står man där med en elektronisk dosa /vad det än nu kan vara/ med alla sina lösenord
och den ryker all värdens väg, då är du rökt för stunden.

hanteringen av enskilda lösenord/konton, har sen sin egen historia.
Där labbar bankerna med olika varianter, krypterat och dubbelkollat osv.
man kan säga att varianterna är många.
och då är frågan, varför gör man det?

men är resultatet fett, så gör vissa klientel allt för att spräcka systemet.
och med vetskapen om det, varför då sattsa alla lösenord på ett ställe.??

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem