Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Dränkbar pump

Dränkbar pump

Har en dränkbar pump i brunnen på landet Igår gav den upp. När man trycker på återställningsknappen slår den ifrån på en gång och pumpen startar inte. Någon som har en susning om vad det kan vara. Till saken hör att pumpen installerades i maj i år då den gamla lade av. Inte så kul att behöva ta upp den igen En elektriker har kollat men kan ej säga ngt
Antal svar på detta inlägg: 8
Det är bara att bita i det sura äpplet och ta upp den.

i våran var det avlagringar som fick den att tvärnita.
Jaha det ante mig. Gick det att fixa eller fick du köpa en ny? Undrar om de gamla var bättre den hade varit i minst 30 år utan problem
Vi har oxå en dränkbar pump och hade liknande fel efter något år. Vi var tvungna att lyfta upp den för att se var felet låg. Det visade sig att varje gång pumpen startade och stannade så gnagde det på kabeln och till sist resulterade det i jordfel. Vi hade pumpen på 120 meters djup. Efter vi bytte kabeln så fungerade det igen. För att slippa problemet igen så installerade vi en strömriktare som rampade upp vid start och rampade ner vid stopp så blir det inga ryck i pumpen. Hoppas du förstår vad jag menar.
Annons
Tack för svaren.Enligt elektrikern var det inget jordfel. Vår pump ligger bara på 25meter men det är tillräckligt Den är ju ganska tung. Men är det som för Göcke att det är avlagringar då kan man ju bli tvingad att ta upp den en gång /halvår
Jag fick köpa ny
Göcke Hu länge hade du haft den gamla? Och om man skall köpa ny har du förslag på ngt märke som funkar bättre?
om jag inte mins fel så är märket kompus eller nåt liknande, det sitter en lika modell nu som jag hade förut, den gamla hade hållit i 4-5år och den jag har nu har rullat på i snart2år, om jag inte mins fel var det en packning som hade gått sönder och var orsaken till det hela, jag har den till att lyfta upp dagvatten till rätt nivå, så regnar det mycket så får den jobba
Installerades i maj 2009, av ett företag så ring det finns garantier efter så kort tid.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem