Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Köp av dator

Köp av dator

Ja skall köpa en ny bärbar dator ,för ca 6000 kr .Tacksam om tips vad man skall köpa å tänka på ? Ja spelar inte spel - inga avancerade bild program -inte för klumpig heller- vad är bäst?
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Vad som är bäst är väl en smaksak. Skulle jag själv köpa en bärbar idag så blev det en Packard Bell men även Acer verkar vara bra. Finns väl knappast enkelkärniga processorer att köpa idag? vista har ju fått ett ganska oförtjänt dåligt rykte men att välja Win7 innan det testats i skarp version ett bra tag verkar inte så genomtänkt, men allt är en som sagt en smaksak. skärmen ska väl inte vara mindre än 15" men har du råd så ta gärna 17". Så mycket Ramminne som möjligt och välj 32 bitars system för det finns mer program att välja mellan med det än 64 bitars.
Be att få testa den du vill ha på plats. Brukar finnas visningsexemplar som man kan trycka på och testa lite.
Mycket svammel men summa av kardemumman är: Ta den som du fastnar för, kvalitén varierar nog inte så mycket.
Vad är det för program som inte funkar med 64 bitars system?
Har haft dator med 64 bitars system i flera år och aldrig råkat ut för att något program inte funkat p.g.a det..
pellefant
Jag kanske var för snabb att skriva ang vilka prog som funkar med 32/64 bitas system.
kör själv med 32 bitars så jag är kanske inte rätt människa att skriva om sådant.
Jag ber om ursäkt för detta.
Annons
-Storleken på skärmen är viktig om man har dålig syn, går bra att förstora upp utan att scrolla ihjäl sig
-Storleken på tangentbordet är också viktig om man har stora eller skakiga händer. Lätt att trycka fel på vissa av dagens små tangentbord. Baksidan är ju att datorn blir lite större.
-Windows 7, 64 bitars tycker jag absolut man bör ta då det är för framtiden
-Stor hårddisk har man bara nytta av om man samlar på sig filmer eller massvis med foto. Ska man bara surfa eller skriva lite dokument hade jag hellre lagt pengarna på snabbare processor och mer RAM minne än en massa GB hårddisk.

Innehållet i dagens datorer är i princip samma så jag hade gått ut i handeln och provat, klämt, testat skriva, lyft på några olika datorer. Sedan hade jag skrivit ner de 2-3 modellerna jag gillat mest på en lapp, gått hem och googlat runt lite om just de modellerna för att ev läsa någon test eller jämförelse.

aja, mina tankar om ett datorköp... ingen garanti men kanske du fått något att fundera på innan du slår till.

-wacko
Jag har ett väldigt gott förhållande till min HP Laptop.
Har svårt att tänka mig något annat märke.
Men jag är kanske färgad.
Är inne på min andra HP.
Innehållet bör vara det senaste. Av det som redan är sagts.
För just 6000 får du allt detta. Kanske Windows 7 ökar priset lite
Men det är det värt.
3-4 Gb RAM 320 GB HD är det minsta du bör ha.
Nu lär ju Win.7 vara lättdriven.
Är inte lika het på Hp som ni andra. Jobbar om konsult mot småföretagare som köpt lite olika modeller av Hp och t.ex 8000-modellen har problem med värme, ett par andra har problem med grafik-kortet o.s.v. Kostar skjortan att reparera.
Bäst och dyrast är nog IBM-maskinerna. Som andraval Sony Vaio som har bra garantier.
Ja får ge mig ut å testa lite.. net on net öppnar Linköping i morgon börjar där . Har man lite göra ett tag *L* tack för hjälpen--- skall höra av mig vad det blir Tack Jocke
IBM är nu Lenovo som tog över.
[http://www.lenovo.com/lenovo/se/sv/history.html] ..
Att köra 32-bitarsprogram på 64-bitarssystem är inga problem. Att göra tvärtom blir värre.
Bara ett tips från en som jobbar med service av datorer..........köp vad som helst utom ACER, dessa är KLART överrepresenterade gällande service, dom är också den enda tillverkaren idag som inte har någon DOA, dvs att köper du en sån dator, kommer hem och upptäcker att den inte fungerar så måste den skickas på service till Tyskland. Väljer du ett annat märke, ASUS eller HP så har du upp till 14 dagar, skulle något hända så går du bara in till den butik du köpt den i och får den utbytt.

Man får mycket för pengarna med ACER, men snålheten kan i många fall bedra visheten, tyvärr.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem