Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Måla på klarlackade ytor?

Måla på klarlackade ytor?

Jag har ett nytt projekt på gång. Jag vill bli av med all fulfuru (golvlister, dörrblad karmar, foder mm) i huset och tänkte måla detta vitt men jag är inte så sugen på att liga och gnida med slipmaskin och sandpapper...

Min fråga är därför. Kan man måla direkt på en klarlackad yta eller kommer färgen släppa då? Om det skulle gå, är det i så fall någon speciell typ av färg man skall använda?
Antal svar på detta inlägg: 9
andreas!

Att måla om gamla lister blir ofta kladdigt och amatörsmässigt.

Det finns ju MDF-lister som är färdigmålade vita.
Grattis alla Pappor på Forumet.
Hej
När vi renoverade hallen och matrummet så målade vi taket bytte tapeter och la nytt golv, vi bytte alla golvlister och dörrfoder för de var av den gamla 70-talsmodellen bruna och slitna. Runt fönster var det furulister som vi inte ville byta för de var profilerade så vi slipade ner ytan lite och sedan målade vi med en vattenbaserad lackfärg på den ytan och det vart skitfint.
Vi prövade en annan variant när vi fixade till sovrummet, vi målade väggarna i en mycket mörkt lilafärg och garderobsdörrar och golvlister målade vi i en högblank svart lackfärg jag använde en planstrykare när jag målade och det blev faktiskt riktigt bra. Visst syns det ju lite om man höggranskar men det är så mörkt i sovrummet nu så man sover gott.
Annons
leiake: Det beror väl på vem man är hur amatörmässigt det blir, ha,ha.
Inte för tjockt med färg, med en dyr pensel och med en vass fru kan det gå vägen...
Dessutom är jag snål och eftersom det är så öppen planlösning hemma skulle det bli lite för många löpmeter för min smak för att byta ut alltihop.

Vi målade om spaljén och räcket runt trapphålet i somras och slipade bort all lack så det i princip var trärent innan vi målade på en halvblank vattenbaserad lackfärg. Resultatet blev väldigt fint men förarbetet var hemskt så därför skulle jag helst vilja slippa slipa det.

qrtan: Hur mycket slipade du bort? Blev ytan väldigt matt eller såg den fortfarande lite blank ut när du målade på lackfärgen?

karlsson: Tack!
Andreas, gå till en fägaffär så får du råd å tips. Det finns tex. vitfärgad klarlack. Jag målade mitt furutak i köket med sådan lack. Nu ville jag inte ha det helvitt utan lite antikvitt. Så det var inte att doppa penslen för mycket.
Det enda förarbete var att tvätta det. Finns målartvätt i sprayflaska och som man bara torkar torrt efteråt, alltså ingen sköljning behövs. Var jättesmidigt när det var ett tak jag man jobbade med.
Men kolla i affären så får man kloka råd.
köp ett sandpapper,rugga upp ytan,grunda med v-slip,slipa av lite lätt,färdigstryk med v-mill.
Andreas. När vi målade så blev resultatet lite halvblankt kan man väl säga jag drog inte så tjockt med färg vilket gör att det syns lite ådring, vi slipade även ner trappräcket och spaljen trärent och målade där, men eftersom det är mer slitage på ett trappräcke så drog vi på med klarlack några varv och det resultatet blev helt perfekt.
Att måla på klarlackade ytor,blir inte bra. Man måste slipa bort all klarlack innan,och sedan tvätta noga.

Sedan kan du ju välja vit klarlack!
leiake

Det mesta färdigmålade är latexfärg som är svår att måla över

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem