Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Rätt eller Fel

Rätt eller Fel

Läste denna artikel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6111359.ab

Är det verkligen rätt att döma en 11-åring på c.a 2 MKR för ett "brått" som han inte var medveten om att det skulle orsaka en sån stor skada...

Vore det inte bättre att döma tändarens ägare eftersom han/hon förvarade tändaren på ett oaktsamt sätt så att en 9-åring kunde ta den...

Den pojkens framtid är ju helt förstört om han ska tvingas betala den höga summan med tanke på att kanske vid hans första lön så är kronofogden där och driver in pengarna.

Klart att kanske han vill ha både körkort, bil, hus med.m men får inte chans till det på vanlig sätt utan blir brottsling istället

Jag blir bara heligt förbannad när jag ser hur man behandlar ett barn på vuxnas misstag och bekostnad ....
Antal svar på detta inlägg: 3
...är inte en förälder skyldig att ta ansvar för sina barn fram till 16 år, då dom är straffmyndiga ? eller har dom slopat det.?

Fildelare och små barn ska straffas hårt, medan mördare kommer lindrigt undan och får sina straff tidsbestämt... är det så lagarna fungerar här i Sverige.?
Den som ägde tändaren kanske hade den synligt och uppmanade därmed 11-åringen till att begå ett brott?
Då är det ju ägaren till tändaren som är den skyldige från början?

Visste ni att det är olagligt att lämna bilnyckeln i bilen?
Man uppmanar en eventuell biltjuv att begå ett brott då

Jag tycker att det är fel att en 11-åring har en sådan skuld på sig, även om det han gjort är fel.
Man måste ha i åtanke att han var 9 år när det hände och leka med elden har väl många gjort när de var barn?
Nej det är helt fel .förstör inte den unga manens liv ,,,,kanske lite samhällstjänst ?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem