Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Koldioxid

Koldioxid

Koldioxid= Kolsyra som man dricker. Det hade jag ingen aning om. Då har jag hällt i mig mycket koldioxid. Jag hade gratis Coca-Cola i flera år. Jag jobbade där dom hällde koldioxiden i flaskorna.

Visste ni att att om ni tar tåget mellan Gbg-Sthlm så är utsläppet av koldioxid
endast 4 Hg.

Om ni flyger samma sträck så är utsläppet 6 Ton!!!!!!!.

Det är en dj...la skillnad. Jag är förbluffad.

Alla som flyger borde skämmas. Snacka om Thailand. Det blir väl 6000 ton.
Antal svar på detta inlägg: 9
Bra leiake!! Vi är på samma tåg!! Eller cyckel!!
leiake: Hur mycket koldioxid släpper kolkraftverken ut som förser tågen med el då?

Jag tror inte att tåg och elbilar är så miljövänliga när allt kommer till kritan.. Man förflyttar bara föroreningarna från en plats till en annan, i det här fallet till kraftverken..

Cykel är nog det bästa alternativet..
Det är ju poängen i många klimatforskares arbeten, inte minst vår egen Pär Holmgren. C02 bär stor skuld. Ni vet Pär säger i sin bok att "Vasaloppet finns inte om 20 år" Det där med 2012 är ett påhitt i katastroffilmernas svans men det finns ju en teori bakom.
Annons
Ja, varför skulle jorden gå under 2012? Mayakalendern slutar inte då, utan det börjar med en ny kalender den 21:a december 2012..

Kalendern jag använder mig av slutar dock den 31:a december 2009 och jag tror att jorden går under precis lika lite då som när mayakalendern slutar..
Hur mycket släpper en bil ut samma sträcka då??
I snitt.


Ursäkta mig men!.
Jag vet inte om ni missuppfattat begreppen lite eller är det kanske jag?.Dricker kolsyra (H2CO3) gör man.Man andas ex.ut eller växter tar upp Koldioxid(co2). Koloxid (co) är skadligt utsläpp ex från flyg, som är farligt för att det reagerar lätt med andra gaser ex syre i blodet.
En bil släpper ut 90 kg koldioxid på denna sträcka.

Jag fattar inte varför det är farligt att släppa ut koldioxid. Det skyndar på miljö-
uppvärmningen. Men det är ju inte farligt, om man inte bor strandnära och kan
simma.

Däremot finns det ju något som heter kolmonoxid. Det verkar ju livsfarligt.
Men när det blandas med syret i luften så blir det oxå koldioxid.

Man skall inte stå och polera bilen i garaget med stängd dörr när motorn går på tomgång. Det vet ju nästan alla.

Det här med den globala uppvärmningen går aldrig att förhindra utan katastrofala mänskliga påföljder. Då är vi tillbaka på ruta ett.

Stenåldern.
Elisabeth Höglund har skrivit en krönika i Aftonbladet som kan vara intressant att läsa.Det gäller tvivel om sanningen om koloxidutsäppen
Nu har jag kollat på den globala uppvärmningen.

Om så sker så stiger havsnivån 1 meter på 300 år. So what!!
Men nu har temperaturen inte stigit sedan 1998.

Vad kan inte hända på 300 år. Om man ser på sista 50 åren. Uj,uj!!

Igår såg jag på TV att man kan utnyttja en bit av en öken i Nebraska för att
ta vara på solenergi och alstra elenergi så det räcker till hela USA.

Men oljegubbarna vill inte investera.

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article6134702.ab

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem