Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Internetuppkopplingsproblem..

Internetuppkopplingsproblem..

Jag har skaffat mig en billig begagnad bärbar dator till min grabb (Linuz) och jag har rensat den på allt onödigt tjafs så den beter sig som om den vore helt ny....
Win-XP ligger det i den.

MEN, jag får inte fram något internet till honom.

Det är inte någon trådlös nätverkskoppling på den så jag har kopplat en sladd mellan datorn och modemet/routern.

Kollar jag på Linuz dator så står det att en nätverkskabel är ansluten och att datorn är ansluten till nätverket.

Jag har tre andra trådlösa kopplingar till modemet/routern samt en trådlös skrivare och internet fungerar fint på de andra datorerna.
Vi kör med Vista på dom och det fungerar INTE på Linuz dator.

Modemet/routern är en D-Link DSL-G624T.


Finns det någon som kan ha någon ledtråd el. tips om vad det skulle kunna vara för problem ?

Väldigt tacksam för svar då Linuz säger att jag lovade han att han skulle få ha internet på sitt rum =(




Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Du har inte någon speciell ip-adress eller som som måste vara inställd, men det borde du väl veta
IP adressen har jag inlagd på modem/routern och jag har även testat den på Linuz dator men... inte hjälpte det =(


Jag fick ett telefonnummer som jag skulle ringa ang support för problem m.m.
Det kostade 19:-/minut

Det var till dataexperter på problemlösningar bl.a. för internet uppkopplingar.

har du kollat drivisar för det trådlösa nätverkskortet i den datorn att dom är OK ?

kolla i enhetshanteraren om du har nåt problem där.


Mac adressen är viktig.

Security for wireless communication can be accomplished in a number of ways. The DSL-G624T supports WEP
encryption, 802.1X authentication, and WPA (Wi-Fi Protected Access). Wireless access can also be controlled by
selecting MAC addresses that are allowed to associate with the device.



Annons
kolla först vilken ip adress som nätverkskortet har fått
och om de andra datorerna får ipadressen dynamiskt från routern eller de kör med fasta adresser.

får de ipadressen dynamiskt från routern , så bör de börja på 192.168.x.x
sen är det gateway och dns server som bör stå samma på den som inte fungerar.

annars så är det bara att söka här på forumet, vi har många frågor med samma problem. och det kan inte vara så svårt att lösa detta.
Får fortfarande igång något internet...

Men jag testade med att koppla in min bärbara och då fungerade inte internet på den iheller.

Sladden är hel eftersom det står att man är kopplad till nätverket med begränsad anslutning.


Tydligen så fungerar inte modemet/routern med kabel utan bara trådlöst....


Har testat allt vad jag kan men desvärre :(
Vad är det för sladd då?
det finns ju både korsade och raka sladdar till testa med linuz dator och en annan sladd
En router klarar både korsad och rak.
Kanske detta kan ge en ledtråd.

Hur gör jag om jag vill ha ett Trådlöst nätverk

Om ni har funderingar på att koppla upp en trådlös routrar (brandvägg & dataväxel) mellan ert bredbandsuttag och er dator/datorer så måste ni vara medvetna om att det kan bli problem med uppkopplingen om det är så att era grannar också använder sig av trådlösa routrar.

Problemet
Alla trådlösa routrar är radiobaserade, vilket betyder att deras kommunikation sker med radiovågor.
Routrarna som säljs i Europa har 13 kanaler (1-13). Varje kanal kan användas genom att man ställer in routern i ett av kanalernas läge.

Tyvärr kan endast 4 kanaler användas samtidigt utan att ställa till med en radiokrock i ett område där fler trådlösa routrar används. Med radiokrock menas att radiosignalerna går in i varandra och genererar kraftiga radiostörningar vilket i sin tur innebär att det blir problem med uppkopplingen mot Internet. Om fler kanaler används i samma område t.ex. ett bostadshus eller i ett radhusområde är det högst troligt att det uppstår radiokrockar.

Storleken på områdena varierar med kvaliteten på radiosignalerna som varje router sänder ut. Ju starkare radiosignal (bättre kvalitet) ju större är risken för radiokrock och problem med uppkopplingen mot Internet.

Lösning på problemet
Det vi ser som den bästa lösningen på problemet är att göra följande saker;

- Ta reda på om grannarna kommer att koppla upp sig mot Internet via en trådlös router.
- Om dom gör det, ta reda på vilken kanal (1-13) dom kommer att använda sig av.
- Se till att ni använder er av olika kanaler för att hindra radiokrockar! Kanalerna som vi rekommenderar att ni använder er av samtidigt (om ni kör i samma område som era grannar) är kanal 1, 5, 9 & 13. Dessa kanaler kan användas samtidigt av 4st routrar utan att generera en radiokrock.

http://www.teknikbyran.se
RE: Snodden
Zactell skrev: "Det är inte någon trådlös nätverkskoppling på den så jag har kopplat en sladd mellan datorn och modemet/routern."

Dessutom så fungerade den trådlösa uppkopplingen.

Hmmm... Blir nog att jag köper en trådlös usb adabter för nätverk.

Han kan inte ha ett vanligt nätverkskort som man stoppar in i den för det finns inte uttag för en sån iheller.... :(

Gammal dator men den var gratis så man får väl inte klaga då :P

Den fungerar fint annars iallafall :)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem