Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

RAM minne

RAM minne

Kan någon data kunnig förklara för mig hur följande hänger ihop.
Jag skulle sätta i mera RAM i en gamal dator (300MHz) med Windows 98.
Det satt 64 Mb DRAM 100 i första banken och jag hade köpt 128 Mb DRAM 133 oj liten konflikt kanske tänkte jag men eftersom inköpet redan var gjort så var det väl bara att prova.
1.Bytte ut 64 mot 128 men datorn vägrade starta då
2 Satt tillbaka 64 i första banken och 128 i andera banken och då startade datorn och funka bra,men visade bara att det fanns 128 mb mot verkliga 192mb.

Kan detta bero på ett äldre BIOS eller att minnena förväntar sig olika hastigheter på interna bussen eller att det är olika stora minnen.Jag vet att men rekomenderar att det ska sitta lika stora i båda bankerna men jag har haft olika förr och det har funkat.

Nyfiken på en förklaring //Planeten
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: «1 2

Mange

Det låter som en rimlig förklaring för det hade jag ingen aning om att det fanns enkelsidiga och dubbelsidiga stift.

//Planeten
Jag har råkat ut för detta för ett antal år sedan. Om du tittar på minnet du köpt, så är sdet säkert bara 4 minneskapslar och nån mindre kontroller. De äldre moderkorten måste ha 8-chippade minnen, dvs det är 8 minneskapslar. De kan inte koda av de större, men färre kapslarna utan hittar då bara halva minnesmängden. Det brukar dock inte funka något vidare att köra så, utan se till att få tag på ett äldre 8-kapslars minneskort, så ska du se att det funkar för dej. Man får se upp för en annan sak också, och det är att inte köpa för stora minnen, utan kolla vad moderkortet kan hantera för största minnesmängd, och dela detta värde med de antal minnesplatser du har, så ser man i regel hur stora minnen man kan sätta i.
Lycka till
Planeten!
Hur gick det sen?

//Mange
Annons
Hej Mange

Har inte hunnit kollat ännu men jag ska göra det vi tillfälle.

Tack alla för era tips och erfarenheter.

mvh Planeten
Kan man få ett USB-minne att jobba som RAM-minne?
Loan nej.
Man kan inte blanda DRAM. och SDRAM

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem