Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ljudproblem med CD-skivor Musik

Ljudproblem med CD-skivor Musik

När jag spelar CD-skivor låter det förj*****t, skrålar & skränar (vet inte hur jag ska förklara hur det låter, men inget rent ljud iallafall), inget problem med DVD-filmer, där är både bild & ljud utmärkt så spelaren kan det ju inte vara nåt fel på, eller? Har provat flera CD-skivor, samma problem med alla.

Är det skillnad på CD & DVD?

Brinken
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Inga svar eller hjälp/tips ännu.

Var och köpte en rengöringsskiva, hjälpte inte, nån som kan ge mig tips?

Brinken
Inställningar i ljudkortets program eller mediaspelaren/erna är min första tanke
Brinken , om du har en ren musik-cd, hur låter det då?

skillnaden att lagra musik på en data-cd-skiva eller data-dvd-skiva är lika om det är i digital form.
de sparas från mitten och ut i perriferin

har du en ljudcd så ligger det analoga mediet från ytter periferin och spåren
löper sen innåt mot mitten

zenit har en poäng i att det kan ligga i dina ljudinställningar
av den anledningen. att du kan ta vanligt ljud dirrekt från din cdspelar som analogt ljud till ditt ljudkort.
medan dataljud-strömen går via ditt pata/sata anslutning.
Annons
Som sagt är novis på detta med dator, var hittar man ljudkortets inställningar? När jag spelar musik-CD, Typ Abba eller Iron Maiden (spelar ingen roll vilen CD alla låter illa)Skrålar/skränar som om högtalarna är sönder, men de är hela klara och fina ljud från DVD-filmer (Mamma Mia) och radio på internet/Spotify.
Vad göra?
högerklicka på högtalarikonen ner till höger
eller gå in under kontrollpanelen och leta reda på ljud där

i avancerat läge får du fler reglage att välja på än bara volym
Hjälpte mig inte mycket, det jag hittade där varbara att allt fungerade (högtalare m.m.) Men jajag har på nåt konstigt vis lyckats få in en massa (28 stycken) av nånting som heter Tunebite High-Speed Dubbing, det fattar ju jag oxå att det inte är bra att haså många grejer av samma sak, men mitt problem kan väl inte ha nånting med det att göra?
Hur Hittar man avancerat läge?
avancerat är inget annat är menyer för in/ut regleringen. under ljud.

om du inte har ett special ljudkort.

Tunebite High-Speed Dubbing , låter ju inte som det är ok
Har inaktiverat Tunebite Highspeed dubbing =ingen verkan, vad är Pata/sata anslutning? verkar som jag inte längre kan lyssna på CD-skivor längre på min dator
Min CD-spelare på stereoanläggningen har (också) gått sönder, enda möjligheten jag har kvar att lyssna på mina CD-skivor är via Min DVD-spelare (TV:n), Jag har ju kunnat tidigare kunnat lyssna på mina CD-skivor på datan, så varför inte nu längre???????
Brinken, är du sån novis som du säger , kanske det är enklare att du överlåter till någon i din vännskapskrets som kan lite mer. att felsöka

för har du lyckats inaktivera en process , men inte hitta menyerna i ljudet.
då säger det mej att du är ute och far.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem