Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Cookies ta bort

Cookies ta bort

Om jag högerklickar på Start utforska kommer jag till Startmeny, under Berit finns cookies
där fanns 627 st, började ta bort dom till papperskorgen, däribland fanns någon Index som inte skulle tas bort,

Ska jag ta bort ALLA cokies, både dom som ännu inte hamnat i Papperskorgen och dom som redan ligger där. dom har väl ingen funktion att fylla och tar dom plats i Datorn

Innan jag ställer till med något, är det någon som vet

Berit
Antal svar på detta inlägg: 5
Så 1 svar kan du få iallafall.

En cookie, kaka, är en textbaserad datafil som en webbplats kan begära att få spara i webbplatsbesökarens dator. Cookies används ofta för att ge besökaren tillgång till olika funktioner eller tjänster på webbplatsen. Informationen i datafilen gör det möjligt att tillgodose besökarens val på webbplatsen. Det finns två olika typer av cookies: cookies och session cookies.

* Cookies används till exempel för att tala om för besökaren vad som hänt på webbplatsen sedan denne besökte webbplatsen sist. Den här typen av cookies kan också användas för att föra statistik, spara användarnamn och lösenord till inloggning av tjänster. Lagringstiden för dessa cookies bestäms av webbplatsen.

* Session cookies kan användas under den tid besökaren är aktiv på webbplatsen. Dessa cookies sparas bara temporärt i besökarens dators arbetsminne och tas automatiskt bort när besökaren stänger sin webbläsare. Ett vanligt användningsområde för den här typen av cookies är att hålla reda på temporära inställningar som språk, CSS, användarnamn/lösenord eller liknande. De kan också underlätta viss typ av navigering på webbplatsen.


Sen ska du inte behöva ta bort dom själv.
Installera Ccleaner så sköter den det åt dig. Den har svensk språkversion och funkar till alla windowsversioner.

http://www.piriform.com/ccleaner
I Internet Explorer går man in på Verktyg -> Internetalternativ -> Allmänt
och där kan man bocka för "Ta bort Webbhistorik när du avslutar" trycker på knappen "Ta bort..." bockar in "Coocies" så rensas Coocies ut automatiskt varje gång man stänger av Webbläsaren (och allt annat som är markerat, i (Ta bort...)

I Firefox går man till Verktyg -> Inställningar -> Sekretess och där bockar man för "Rensa alltid ut känslig data när Firefox avslutas" och vid knappen "inställningar" väljer man vad som skall rensas ut så sköter det sig också själv automatiskt varje gång man stänger Webbläsaren

dom inställningarna gör man bara en gång så sköter det sig själv sen och man kan ju alltid gå in på inställningarna och ändra efter eget behag....

Detta är ju också ett alternativ som man kan använda utan att behöva installera ytterligare program för att ta bort coocies

nu fick du ett tips till så det är bara att välja vilket som passar dig...

Jättemycket tack för svaren. Lite snurrar det i huvudet, men det är ju inget ovanligt.

Hade börjat återställa cookiesarna från Papperskorgen, men bara börjat, det är ju över 600 st.

Undrar om piriform och Internet Explorer kan ta bort dom om dom redan finns i Papperskorgen??????

Jag ska försöka, så får jag se

Tur att ni finns här, tack tack tack
Annons
Ccleaner rensar även papperskorgen om du har den rutan ikryssad. Cleaner rensar och gör en del annat också.
Med det jag kan läsa mellan raderna så hade jag nog valt DedaPeras råd om jag var du.
Ligger dom i papperskorgen så låt dom ligga där eller rensa bort dom om du vill. Det kommer nya hela tiden.
Lycka till.

Jigsaw

Ett stort tack till dej med

Jag önskar ALLA här en fin helg


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem